Compensatie voor nadelige tussentijdse factuur bij digitale meter

Compensatie voor nadelige tussentijdse factuur bij digitale meter
  • 01.06.2021
  • Kurt Deman
  • 1 min

Het Vlaams Parlement werkt een compensatie uit voor de nadelige tussentijdse factuur die prosumenten in maart ontvingen.  Die tussenkomst moet een nadelig effect van enkele tientallen tot honderden euro’s wegwerken. 

Eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter schakelden op 1 maart verplicht over op de nieuwe tariefregeling met gescheiden verbruik en injectie. Wie zijn jaarlijkse afrekening in oktober ontving, moest op 1 maart een nieuwe slotfactuur betalen. Tijdens die periode verbruikt de prosument meer energie dan hij opwekt. De daaropvolgende lente en zomer konden bij een terugdraaiende teller dat hogere verbruik compenseren.

Prosumententarief + netkosten

Voor de slotfactuur in maart bleek dat dus niet langer mogelijk. Bovendien bleef de prosument gedurende die periode nog altijd het prosumententarief betalen, terwijl de verbruikskosten gepaard gingen met nettarieven. Gezinnen met een ongelukkig getimed elektricteitscontract moesten dus plots honderden euro’s extra ophoesten.

Naar schatting vielen ongeveer 30.000 tot 40.000 gezinnen onder dat nadelige scenario. Die prosumentengroep wil de Vlaamse overheid nu een compensatie toekennen. De Vlaamse energieregulator Vreg buigt zich nog over dat dossier.