Eindafrekeningen laten op zich wachten: Test Aankoop vraagt dringend oplossing

Eindafrekeningen laten op zich wachten: Test Aankoop vraagt dringend oplossing
  • 30.11.2022, 09:11
  • Laatste update: 15.12.2022, 10:12
  • Kurt Deman
  • 2 min

Waar blijft mijn energieafrekening? Stel je je die vraag ook, dan ben je niet alleen. De vertraging s nog niet van de baan. Energieleveranciers kampen met een maandenlange achterstand. Test Aankoop vraagt dringend om een oplossing.

De regularisatiefactuur is de jaarlijkse eindafrekening van je energieverbruik. In tegenstelling tot de maandelijkse afrekeningen bevat de jaarlijkse eindafrekening je werkelijke elektriciteits- en/of aardgasverbruik van het afgelopen jaar. De regularisatiefactuur geeft aan of de maandelijkse geschatte berekeningen die je hebt betaald voldoende waren in vergelijking met je reële totale verbruik. Het principe is simpel: je betaalt een stuk bij, of je krijgt een stuk terug. Het probleem is dat die eindfacturen nu al enige tijd op zich laten wachten.

Variabel contract

Nogal wat consumenten wachten intussen al maanden op hun regularisatiefactuur. Dat doen ze vaak met een bang hartje. De energieprijzen zijn dit jaar immers fors hoger geklommen. Voor wie een variabel energietarief heeft, is het afwachten hoeveel de eindafrekening zal bedragen. Want het voorschotbedrag nauwkeurig inschatten, is bij een wisselende prijs niet echt eenvoudig. Pas wanneer ze de regularisatiefactuur hebben ontvangen, weten die consumenten waar ze aan toe zijn.

Problemen met dataplatform

Wie de netbeheerder of de energieleverancier contacteert in verband met de regularisatiefactuur, krijgt te horen dat er problemen zijn met het dataplatform. Via dat platform krijgen leveranciers de meterstanden doorgestuurd. Atrias, de dochteronderneming van de Belgische netwerkbeheerders, maakt sinds ongeveer een jaar gebruik van dat platform. De Belgische netbeheerders zijn Fluvius, Sibelga, Ores, Resa, AIEG, AIESH en REW.

Het platform is gelanceerd om de onderlinge uitwisseling van gegevens sneller, transparanter en nauwkeuriger maken. Een jaar geleden gaf Atrias aan dat het overschakelen van het oude systeem naar het nieuwe platform vrij probleemloos zou verlopen. Die beloftes kon het niet waarmaken.

Test Aankoop eist actie

Test Aankoop ontving dit jaar al 400 klachten in verband met vertraging bij energierekeningen. De Belgische consumentenorganisatie vraagt dringend een oplossing. “De problemen met achterstallige facturen zijn in de huidige energiecontext niet te onderschatten”, laat woordvoerder Simon November via de website van Test Aankoop weten. “Test Aankoop eist dan ook een duidelijk tijdschema waarbinnen Atrias de problemen moet oplossen. Test Aankoop staat in contact met de leveranciers en distributiebeheerders, en zal er met name bij de CREG op aandringen dat er sancties volgen indien de beloofde termijnen niet worden gerespecteerd.”