Je verwarmingspremie aanvragen: dat doe je zo

Je verwarmingspremie aanvragen: dat doe je zo
  • 04.08.2022
  • Kurt Deman
  • 5 min

Wie een residentieel elektriciteitscontract heeft, krijgt een verwarmingspremie. Dat heeft de federale regering een tijd geleden beslist. In principe krijg je die premie automatisch toegekend. Maar tot dusver heeft 15% van de rechthebbenden de premie nog niet ontvangen. Zij kunnen een aanvraag indienen om die te bekomen.

De federale verwarmingspremie van 100 euro, als steun voor de stijgende energieprijzen, is een eenmalige maatregel voor alle Belgische gezinnen, ongeacht de energie waarmee ze verwarmen (gas, stookolie, pellets of elektriciteit). Ze geldt niet voor een tweede verblijfplaats en voor tijdelijke of professionele contracten.

Via voorschot- of afrekeningsfacturen

De uitbetaling van de verwarmingspremie is in handen van de energieleveranciers. In de meeste gevallen trekken zij die 100 euro af van je voorschot- of afrekeningsfactuur. Behalve in sommige uitzonderlijke gevallen, krijg je het bedrag dus niet op jouw rekening gestort. De uitbetaling van de premie was in principe voorzien tussen 18 april en 31 juli, maar blijkbaar is dat bij 775.000 huishoudens of 15% van de rechthebbende gezinnen nog niet gebeurd. Zij kunnen contact opnemen met de Federale Overheidsdienst Economie, die elk dossier zal analyseren.

Website FOD Economie

Denk je jouw premie niet te hebben gekregen en wens je een aanvraag te doen, dan tik je in de zoekmachine (bijvoorbeeld Google, Bing of YouTube) ‘FOD Economie’ in. In de zoekresultaten kies je ‘FOD Economie Homepage’. Die openingspagina bevat een vakje met de titel ‘Verwarmingspremie van 100 euro’. Als je in dat vakje op het groene balkje ‘Raadpleeg onze FAQ’ drukt, verschijnt een nieuwe pagina. Scrol je even naar beneden, dan verschijnt er een groen kaderstuk met als titel ‘Hoe jouw aanvraag indienen’.

Online of via invulformulier

Er zijn twee mogelijkheden om een aanvraag in te dienen: online of via het invulformulier. “Iedereen die het kan, stimuleren we om dat online te doen”, zegt Lien Meurisse, persverantwoordelijke bij FOD Economie. “De verwerking van jouw dossier gebeurt dan sneller.” Voor wie dat niet kan, is er het invulformulier. Dat document moet je downloaden, afdrukken, invullen en met de post versturen naar Verwarmingspremie – 100 euro, PB30061, 1000 Brussel.

Aanmelden met identiteitskaart of Itsme

Wie opteert voor een online aanvraag, klikt in het groene blok op ‘online via de toepassing’. Je scrolt naar beneden tot je het blauwe balkje ‘Meld je aan’ ziet. Wie daarop drukt, krijgt de mogelijkheid om zich aan te melden met de identiteitskaart of de app Itsme. Zodra je je hebt aangemeld, krijg je een nieuwe webpagina met jouw gegevens en energiecontracten. Bij dat laatste krijg je te zien of jouw premie al dan niet is aangevraagd.

Drie mogelijkheden: ja, nee of blanco

“Staat er ‘nee’, dan kan dat zijn dat je geen recht heeft op de premie. Bijvoorbeeld omdat de energierekening op naam van een bedrijf staat”, legt Lien Meurisse uit. “Denk je dat je wel recht heeft op de premie, dan kies je iets lager op de pagina voor de knop ‘Een aanvraag maken’.” Zo kom je terecht op de pagina ‘Aanvraagformulier voor de federale verwarmingspremie’ waar is aangegeven dat je vóór 15 oktober de aanvraag moet indienen. Zodra je het contactformulier hebt ingevuld, druk je op het groene balkje ‘Aanvraag indienen’.

Lien Meurisse geeft aan dat bij ‘Mijn energiecontracten’ onder ‘Premie aangevraagd’ niet alleen ‘ja’ of ‘nee’ kan staan. “Het kan ook zijn dat er helemaal niets staat. Het is immers zo dat er enkel een elektriciteitscontract staat bij de persoon van het gezin die inlogt en op wiens naam het contract ook effectief staat. Dus bij een koppel zal er slechts bij een van beiden een contract te vinden zijn. Het is de contracthouder die de aanvraag moet indienen.”

Bij ‘ja’ is er een automatische matching en heb je recht op de premie. “Deze groep heeft in principe zijn premie gehad maar er zijn uitzonderingen. Zien de mensen ‘ja’ staan maar kregen ze geen premie, dan nemen ze best even contact op met hun leverancier. Het is mogelijk dat hun leverancier nog op bijkomende gegevens wacht.” Een andere reden is dat de energieleverancier kiest voor een creditnota, maar dat die nog niet is verwerkt.

Geen wettelijke termijn voor uitbetaling

Wanneer krijg je de premie uitgekeerd nadat je een aanvraag hebt ingediend? Daarop kan FOD Economie geen sluitend antwoord geven. “Er is geen wettelijke termijn voorzien maar de FOD Economie heeft een team samengesteld speciaal voor de behandeling van deze aanvragen. Wij doen er alles voor om de aanvragen zo snel als mogelijk te verwerken, zodat de gezinnen zo snel mogelijk hun premie van hun leverancier kunnen ontvangen. Wel kan ik al meegeven dat dat in principe niet voor de eerste weken van augustus zal zijn”, zegt Lien Meurisse.

Wie meer wil besparen dan 100 euro doet er goed aan regelmatig de markt te bekijken en zijn contract te vergelijken met dat van andere leveranciers. De vergelijker van Mijn Energie geeft een duidelijk zicht op de goedkoopste contracten van het moment.

 

Lees ook:

Recordprijzen in aantocht: aardgas bijna 600 euro duurder, stroomfactuur met 350 euro de hoogte in

Minder gas verbruiken in de winter? Deze stappen kan je nu al zetten