Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?

Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?
  • 30.08.2022
  • Kurt Deman
  • 3 min

Sinds april is het mogelijk om je energie maandelijks te betalen op basis van jouw reële gezinsverbruik. Je werkt dus niet langer via een voorschot en een slotfactuur, maar betaalt naar analogie met de telefoonrekening meteen exact voor wat je verbruikt. Welke voor- en nadelen biedt die facturatievorm tijdens de huidige energiecrisis?

De energieleverancier bepaalt jouw voorschot op basis van jouw meterstanden uit het verleden. Bij de slotafrekening legt hij het totaalbedrag naast het totaal van de al betaalde voorschotfacturen. En daar wringt mogelijk het schoentje.

Onaangename verrassing bij slotfactuur

De meeste gezinnen beschikken vandaag over een variabele tariefformule voor elektriciteit en aardgas. De kilowattuurprijs steeg de voorbije maanden bij elke indexaanpassing, terwijl het voorschotbedrag identiek bleef. Hierdoor valt de jaarlijkse eindafrekening uiteindelijk een pak hoger uit dan de som van alle voorschotten die je het voorbije jaren hebt betaald. Het gevolg: je moet aan het einde van het contractjaar al snel enkele honderden euro’s extra betalen. Die bittere pil had je mogelijk niet vooraf in je gezinsbudget ingecalculeerd.

Transparantie versus seizoensgevoeligheid

Bij een maandelijkse afrekening betaal je exact voor wat je de voorbije maand hebt verbruikt en tegen het tarief dat op dat moment gold. Aan het eind van het contractjaar zal je dus nooit te weinig of te veel hebben betaald. Omdat je geen voorschot meer betaalt, loop je ook niet het risico om betaalde voorschotten kwijt te spelen wanneer de energieleverancier failliet zou gaan.

Tegenover die voordelen staat de seizoensgevoeligheid. Zeker op het vlak van aardgas ligt het verbruik de ene maand veel hoger dan de andere. In augustus betaal je naar schatting 1,4% van de totale jaarfactuur, terwijl dat percentage in januari 18,2% bedraagt. Tijdens de wintermaanden zal je maandafrekening dus een pak hoger liggen dan tijdens de zomer.

Voor wie mogelijk?

Niet alle gezinnen kunnen een maandelijkse afrekening aanvragen. De digitale meter geldt als een noodzakelijk instrument om het verbruik uit te lezen. Bovendien is de optie enkel verplicht voor energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten. Voor kleinere leveranciers geldt die noodzaak niet. Engie, Luminus, Eneco, TotalEnergies (het vroegere Lampiris) en Mega voldoen aan die voorwaarde. Toch blijkt uit de V-Test van energieregulator VREG dat die vijf spelers de optie niet even actief promoten.

Sommige leveranciers bieden de maandafrekening aan als een optie bij alle of een deel van hun contracten. Enkel Engie afficheert de maandelijkse afrekening voor aardgas. Van een maandelijkse afrekening voor elektriciteit ontbreekt bij TotalEnergies in de V-Test zelfs elk spoor. “Een maandelijkse afrekening kan ook bij ons. Klanten die dat willen, kunnen contact opnemen met het contactcenter. De verdere communicatie moeten we nog lanceren. Maar het kan dus”, luidt het in een reactie.

Vooralsnog weinig interesse

Ondanks de verschillende voordelen van een maandelijkse afrekening, blijkt de interesse van de consument lauw. Bij Engie had halfweg juni amper honderd klanten  de switch gemaakt. Luminus en Eneco hielden het bij ‘weinig aanvragen en interesse’, terwijl Mega rond dezelfde periode 3.039 particuliere contracten voor elektriciteit met een maandelijkse facturatie had afgesloten.