Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers

Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers

  • |
  • 6 mei 2021
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025

In 2020 heeft de Ombudsdienst voor energie 6.639 vragen, meldingen en klachten over het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt ontvangen.

De grootste klachtengroep had betrekking tot precontractuele informatie of publiciteit, marktpraktijken inzake verkoop en marketing en over de naleving van de contractuele voorwaarden of de conformiteit ervan met het consumentenakkoord of met het Wetboek Economisch Recht.

De Ombudsman stelt daarbij enkele opvallende verschuivingen vast:

  • Bij de verkooppraktijken werden de deur-aan-deurverkopen omwille van de lockdownperiode vervangen door verkopen op afstand via telefoon en/of internetverbinding.
  •  Te weinig energieleveranciers hebben inspanningen geleverd om hun klanten te laten genieten van goedkopere prijzen omdat ze ervoor kozen om duurdere
    energiecontracten gewoon (stilzwijgend) te verlengen.

Andere klachten hadden te maken met meterproblemen (17%), facturatieproblemen (13,7%), prijstransparantie (13,1%) , betalingsproblemen (12,2%) en problemen bij de verandering van energieleverancier (7,2%).

 

[cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    "IT-problemen Fluvius niet van de baan: 5.000 gezinnen wachten op eindafrekening energie"
    Prijzen en facturen
    "IT-problemen Fluvius niet van de baan: 5.000 gezinnen wachten op eindafrekening energie"

    De IT-problemen bij Fluvius en zijn IT-dochter Atrias houden aan. Ongeveer vijfduizend Vlaamse klanten zouden nog steeds op hun ei…

    Meer lezen
    Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?
    Meters
    Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?

    Een foutieve meterstand op je eindafrekening? Meld de verkeerde meterstand zeker aan de klantendienst van je energieleverancier, o…

    4 min.
    Meer lezen
    Meter en prijs beïnvloeden rendement zonnepanelen
    Meters
    Meter en prijs beïnvloeden rendement zonnepanelen

    Er beweegt heel wat binnen de energiesector. Voor wie een investering in zonnepanelen overweegt, ziet het plaatje er helemaal ande…

    Meer lezen
    Energieleveranciers lokken klanten opnieuw met hoge welkomstkortingen: tot 500 euro voordeel
    Energiemarkt
    Energieleveranciers lokken klanten opnieuw met hoge welkomstkortingen: tot 500 euro voordeel

    De energieleveranciers hengelen opnieuw intensief naar nieuwe klanten. Ze hanteren onder meer welkomstkortingen als handig…

    Meer lezen