
Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers
In 2020 heeft de Ombudsdienst voor energie 6.639 vragen, meldingen en klachten over het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt ontvangen.
De grootste klachtengroep had betrekking tot precontractuele informatie of publiciteit, marktpraktijken inzake verkoop en marketing en over de naleving van de contractuele voorwaarden of de conformiteit ervan met het consumentenakkoord of met het Wetboek Economisch Recht.
De Ombudsman stelt daarbij enkele opvallende verschuivingen vast:
- Bij de verkooppraktijken werden de deur-aan-deurverkopen omwille van de lockdownperiode vervangen door verkopen op afstand via telefoon en/of internetverbinding.
- Te weinig energieleveranciers hebben inspanningen geleverd om hun klanten te laten genieten van goedkopere prijzen omdat ze ervoor kozen om duurdere
energiecontracten gewoon (stilzwijgend) te verlengen.
Andere klachten hadden te maken met meterproblemen (17%), facturatieproblemen (13,7%), prijstransparantie (13,1%) , betalingsproblemen (12,2%) en problemen bij de verandering van energieleverancier (7,2%).
[cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Vanaf 1 januari 2023 berekent de VREG de netkosten om basis van de 'gemiddelde maandpiek' (kW). Fluvius biedt je in haar klantenzo…

Een fikse portie zonneschijn, een stevige bries en een laag stroomverbruik omwille van de coronacrisis … Het is een combinatie die…

Uit de nieuwe cijfers van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) blijkt dat de residentiële markt voor zonnepanel…

Vanaf 1 januari 2025 is het voor eigenaars van zonnepanelen niet langer mogelijk om de plaatsing van de digitale meter uit…