
Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers
In 2020 heeft de Ombudsdienst voor energie 6.639 vragen, meldingen en klachten over het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt ontvangen.
De grootste klachtengroep had betrekking tot precontractuele informatie of publiciteit, marktpraktijken inzake verkoop en marketing en over de naleving van de contractuele voorwaarden of de conformiteit ervan met het consumentenakkoord of met het Wetboek Economisch Recht.
De Ombudsman stelt daarbij enkele opvallende verschuivingen vast:
- Bij de verkooppraktijken werden de deur-aan-deurverkopen omwille van de lockdownperiode vervangen door verkopen op afstand via telefoon en/of internetverbinding.
- Te weinig energieleveranciers hebben inspanningen geleverd om hun klanten te laten genieten van goedkopere prijzen omdat ze ervoor kozen om duurdere
energiecontracten gewoon (stilzwijgend) te verlengen.
Andere klachten hadden te maken met meterproblemen (17%), facturatieproblemen (13,7%), prijstransparantie (13,1%) , betalingsproblemen (12,2%) en problemen bij de verandering van energieleverancier (7,2%).
[cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Recent becijferde de CREG dat 1,2 miljoen Belgische huishoudens op jaarbasis 1000 euro te veel betalen voor hun elektricit…

Veel elektriciteitsleveranciers hebben een groen stroomcontract in hun aanbod. Terwijl de ene zelf duurzame stroom opwekt,…

Octa+ lanceert een tweede dynamisch energiecontract, namelijk Eco Dynamic. Het biedt groene stroom aan een tarief dat beweegt op b… Een prijsvergelijking van de verschillende dynamische energietarieven vind je hier: https://www.mijnenergie.be/blog/dynamische-tarieven-2023-hoeveel-betaal-je-met-een-dynamisch-tarief/

De temperaturen beloven begin volgende week met de grens van twintig graden Celsius te flirten. Dat is zeer zacht voor de …