
Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers
In 2020 heeft de Ombudsdienst voor energie 6.639 vragen, meldingen en klachten over het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt ontvangen.
De grootste klachtengroep had betrekking tot precontractuele informatie of publiciteit, marktpraktijken inzake verkoop en marketing en over de naleving van de contractuele voorwaarden of de conformiteit ervan met het consumentenakkoord of met het Wetboek Economisch Recht.
De Ombudsman stelt daarbij enkele opvallende verschuivingen vast:
- Bij de verkooppraktijken werden de deur-aan-deurverkopen omwille van de lockdownperiode vervangen door verkopen op afstand via telefoon en/of internetverbinding.
- Te weinig energieleveranciers hebben inspanningen geleverd om hun klanten te laten genieten van goedkopere prijzen omdat ze ervoor kozen om duurdere
energiecontracten gewoon (stilzwijgend) te verlengen.
Andere klachten hadden te maken met meterproblemen (17%), facturatieproblemen (13,7%), prijstransparantie (13,1%) , betalingsproblemen (12,2%) en problemen bij de verandering van energieleverancier (7,2%).
[cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Nadat de CREG er eerder op wees dat het dynamische tarief niet voor iedereen interessant is, becijferde de federale energi…

Loont het om in een thuisbatterij te investeren? Het is een vraag die veel eigenaars van zonnepanelen zich na de invoering…

De groepsaankoop voor energie van de Provincie Oost-Vlaanderen resulteert niet in een tariefvoorstel voor de ingeschreven …

De maandelijkse tariefkaarten bevatten naast aangepaste prijsformules ook nog andere wijzigingen. Die bundelen we vanaf nu in een …