Top 5 meest gestelde vragen over energie aan onze klantendienst

Top 5 meest gestelde vragen over energie aan onze klantendienst

  • 14 januari 2025
  • |
  • Laatste update op 2 september 2025
  • |
  • 3 min.

Onze klantendienst beantwoordt al je energievragen en staat voor je klaar om je te helpen met de administratie van je contract. Onze experts ontvangen elke dag een heleboel oproepen. Wij stelden een top 5 samen van de vragen die het vaakst terugkomen, met telkens nuttige tips. 

1. Waarom is het factuurbedrag niet in lijn met mijn verwachtingen?

Heel wat oproepen van consumenten gaan over hun energierekeningen. Denk maar aan verwarrende factuurbedragen, ontbrekende rekeningen of een voorschotbedrag dat verschilt van het voorstel dat onze vergelijker opgaf. Onze energiespecialisten geven je met plezier meer duiding. 

Tip: Controleer of de stand van je gas- of elektriciteitsmeter overeenkomt met het bedrag op je factuur. Aarzel niet om uitleg te vragen bij onduidelijkheid.

2. Waarom is er een stroomonderbreking of een probleem met mijn meter?

Een stroomonderbreking, een tijdelijke afsluiting van de gastoevoer, een slecht werkende meter of een niet-conforme installatie,… Al deze problemen kunnen leiden tot grote ergernis. Geen wonder dat onze experts er vaak vragen over krijgen.

Tip: Voor dit soort problemen richt je je best rechtstreeks tot je netbeheerder. Vooraleer je naar je telefoon grijpt, kan het nuttig zijn op het online-klantenportaal te kijken of er werken aan de gang zijn in jouw regio. De netbeheerder voor Vlaanderen is Fluvius.

3. Wat met mijn energiecontract bij een verhuis of verandering van leverancier?

Heel wat vragen gaan over de aanpassing, opzegging, hernieuwing of verhuis van een energiecontract. Vaak klopt de startdatum van het nieuwe energiecontract niet.  

Tip: Bij een verhuis informeer je je energieleverancier best minimum twee weken op voorhand zodat je niet zonder energie zit. Je kan de startdatum van je nieuwe energiecontract zelf kiezen. Hou wel rekening met een opzegtermijn van een maand. Kijk alle gegevens en voorwaarden goed na voordat je bevestigt. 

Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!

Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.

4. Waarom krijg ik moeilijk antwoord op mijn vraag van mijn leverancier?

Onze klantendienst krijgt vaak klachten over het feit dat energieleveranciers lang wachten vooraleer ze antwoorden op een vraag. Soms krijgen klanten hun leverancier amper te pakken aan de telefoon.   

Tip: Digitaal communiceren is vaak de oplossing. Stuur een e-mail, vul het contactformulier op de website in of maak gebruik van een app. Aarzel niet om contact op te nemen met onze klantendienst als ook dat geen soelaas biedt.

5. Hoe moet ik de slotfactuur van mijn leverancier lezen?

Een eindfactuur voor elektriciteit of gas roept vaak vragen op. Onze experts ontvangen dan ook dagelijks oproepen van klanten die moeilijkheden hebben hun factuur te ontcijferen. Vaak twijfelen ze ook of ze recht hebben op een specifieke korting.

Tip: Raadpleeg de bijlagen van je energiecontract of vraag gedetailleerde informatie aan de klantendienst om elk onderdeel van je factuur te begrijpen.

Jouw tevredenheid, onze prioriteit!

Dit zijn maar enkele van de vragen die onze klantendienst dagelijks voorgeschoteld krijgt. Heb je nog een andere vraag, aarzel dan niet om ons te contacteren. Onze energie-experts kunnen snel helderheid brengen bij heel wat problemen. Ze vertellen je hoe je je energiecontract moet interpreteren en begeleiden je bij de administratie.

Neem contact op met een adviseur

Author

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Piek prijzen groothandelsmarkt: wat is het effect op uw energiefactuur?
Hernieuwbare elektriciteitsproductie toegenomen in 2022
Energiemarkt
Hernieuwbare elektriciteitsproductie toegenomen in 2022

De productie van wind- en zonne-energie stijgt tot 17,4 TWh (ten opzichte van 15,2 TWh in 2021). Dit komt vooral door de progressi…

Meer lezen
Essent verdwijnt eind deze maand officieel van Belgische markt
Energiemarkt
Essent verdwijnt eind deze maand officieel van Belgische markt

Vanaf 1 juni neemt Luminus alle activiteiten van Essent België officieel over. De klanten verhuizen meteen automatisch mee…

Meer lezen
Wat mag je verwachten van de digitale meter?
Meters
Wat mag je verwachten van de digitale meter?

De slimme (of digitale) meter is een heet hangijzer. Sommigen loven hem voor zijn precisie en automatische functies (zoals de opna…

10 min.
Meer lezen