Contact
  • FR
  • EN
Log in
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
     
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
  • Energieleveranciers vergelijken
  • Energieleveranciers in België
  • Nieuws
  • FAQ
Log in
  • Energie
  • Financiën
  • Verzekeringen
  • Telecom
  • Ziekenfondsen
Contact
  • Français
  • English

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Energie vergelijken

  • Energie vergelijken
  • Elektriciteit vergelijken
  • Gas vergelijken
  • Bedrijven
  • Promoties & kortingen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Mijnenergie.be heeft gemiddeld 462.254 bezoekers per maand, gemeten over de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Top 5 meest gestelde vragen over energie aan onze klantendienst
  • Home
  • Blog
  • Prijzen en facturen
  • Top 5 meest gestelde vragen over energie aan onze klantendienst

Top 5 meest gestelde vragen over energie aan onze klantendienst

  • 14 januari 2025
  • |
  • Laatste update op 29 april 2025
  • |
  • 3 min.

Onze klantendienst beantwoordt al je energievragen en staat voor je klaar om je te helpen met de administratie van je contract. Onze experts ontvangen elke dag een heleboel oproepen. Wij stelden een top 5 samen van de vragen die het vaakst terugkomen, met telkens nuttige tips. 

1. Waarom is het factuurbedrag niet in lijn met mijn verwachtingen?

Heel wat oproepen van consumenten gaan over hun energierekeningen. Denk maar aan verwarrende factuurbedragen, ontbrekende rekeningen of een voorschotbedrag dat verschilt van het voorstel dat onze vergelijker opgaf. Onze energiespecialisten geven je met plezier meer duiding. 

Tip: Controleer of de stand van je gas- of elektriciteitsmeter overeenkomt met het bedrag op je factuur. Aarzel niet om uitleg te vragen bij onduidelijkheid.

2. Waarom is er een stroomonderbreking of een probleem met mijn meter?

Een stroomonderbreking, een tijdelijke afsluiting van de gastoevoer, een slecht werkende meter of een niet-conforme installatie,… Al deze problemen kunnen leiden tot grote ergernis. Geen wonder dat onze experts er vaak vragen over krijgen.

Tip: Voor dit soort problemen richt je je best rechtstreeks tot je netbeheerder. Vooraleer je naar je telefoon grijpt, kan het nuttig zijn op het online-klantenportaal te kijken of er werken aan de gang zijn in jouw regio. De netbeheerder voor Vlaanderen is Fluvius.

3. Wat met mijn energiecontract bij een verhuis of verandering van leverancier?

Heel wat vragen gaan over de aanpassing, opzegging, hernieuwing of verhuis van een energiecontract. Vaak klopt de startdatum van het nieuwe energiecontract niet.  

Tip: Bij een verhuis informeer je je energieleverancier best minimum twee weken op voorhand zodat je niet zonder energie zit. Je kan de startdatum van je nieuwe energiecontract zelf kiezen. Hou wel rekening met een opzegtermijn van een maand. Kijk alle gegevens en voorwaarden goed na voordat je bevestigt. 

Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!

Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.

Verhuisdienst

4. Waarom krijg ik moeilijk antwoord op mijn vraag van mijn leverancier?

Onze klantendienst krijgt vaak klachten over het feit dat energieleveranciers lang wachten vooraleer ze antwoorden op een vraag. Soms krijgen klanten hun leverancier amper te pakken aan de telefoon.   

Tip: Digitaal communiceren is vaak de oplossing. Stuur een e-mail, vul het contactformulier op de website in of maak gebruik van een app. Aarzel niet om contact op te nemen met onze klantendienst als ook dat geen soelaas biedt.

5. Hoe moet ik de slotfactuur van mijn leverancier lezen?

Een eindfactuur voor elektriciteit of gas roept vaak vragen op. Onze experts ontvangen dan ook dagelijks oproepen van klanten die moeilijkheden hebben hun factuur te ontcijferen. Vaak twijfelen ze ook of ze recht hebben op een specifieke korting.

Tip: Raadpleeg de bijlagen van je energiecontract of vraag gedetailleerde informatie aan de klantendienst om elk onderdeel van je factuur te begrijpen.

Jouw tevredenheid, onze prioriteit!

Dit zijn maar enkele van de vragen die onze klantendienst dagelijks voorgeschoteld krijgt. Heb je nog een andere vraag, aarzel dan niet om ons te contacteren. Onze energie-experts kunnen snel helderheid brengen bij heel wat problemen. Ze vertellen je hoe je je energiecontract moet interpreteren en begeleiden je bij de administratie.

Neem contact op met een adviseur

Bel ons op 0800 98765
Author

Inhoud

  • 1. Waarom is het factuurbedrag niet in lijn met mijn verwachtingen?
  • 2. Waarom is er een stroomonderbreking of een probleem met mijn meter?
  • 3. Wat met mijn energiecontract bij een verhuis of verandering van leverancier?
  • 4. Waarom krijg ik moeilijk antwoord op mijn vraag van mijn leverancier?
  • 5. Hoe moet ik de slotfactuur van mijn leverancier lezen?
  • Jouw tevredenheid, onze prioriteit!

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Overview of energy prices in Belgium

Energyprice.be offers a complete overview of current energy prices in all cities in Belgium. Are you paying too much?

Energy prices in your city

Meer lezen op onze blog

Digitale energiemeter bestaat vijf jaar: waarom protest blijft sluimeren
Meters
Digitale energiemeter bestaat vijf jaar: waarom protest blijft sluimeren

De digitale energiemeters vieren op 1 juli hun vijfde verjaardag. Fluvius plaatste Intussen al ongeveer 3.700.000 toestell…

4 min.
Meer lezen
500 euro verdienen met slechts 1 uur werk, én bovendien onbelast? Zo doe je het
Verbruik en advies
500 euro verdienen met slechts 1 uur werk, én bovendien onbelast? Zo doe je het

De titel van dit stuk lijkt te mooi om waar te zijn. En toch is die niet eens overdreven, want wie vandaag van energiecont…

3 min.
Meer lezen
Accijnzen op aardgas verhogen in juli en oktober
Prijzen en facturen
Accijnzen op aardgas verhogen in juli en oktober

Na de aankondigde accijnsstijging in juli, volgt in oktober mogelijk een tweede verhoging, als gevolg van de sterk gedaald…

3 min.
Meer lezen
Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas
Energiemarkt
Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. …

2 min.
Meer lezen