Uw nieuw energiecontract via internet regelen: heel makkelijk en snel!

Uw nieuw energiecontract via internet regelen: heel makkelijk en snel!

  • |
  • 25 maart 2019
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025

Om over te stappen naar een andere energieleverancier volstaat het om de inschrijvingsprocedure op de website van deze leverancier te doorlopen, de gevraagde gegevens in te vullen en te bevestigen. Daarna krijgt u een bevestiging van uw inschrijving via mail of via de post. Hierdoor start de overdrachtsprocedure van uw huidige naar uw nieuwe leverancier automatisch.

Wat houdt dit in: uw nieuwe energieleverancier meldt uw overstap aan uw intercommunale (ook Distributienetbeheerder genoemd), die op zijn beurt uw huidige leverancier verwittigt dat u uw contract stopt bij hem op de voorziene startdatum van uw nieuw contract. Deze melding volstaat als geldige opzeg van uw huidig contract dus u hoeft zelf geen opzeg te geven bij uw huidige leverancier.

Belangrijk ook om weten is dat uw huidige leverancier uw contract altijd zal laten lopen tot aan de datum waarop uw nieuw contract effectief van start zal gaan, u kan dus nooit zonder stroom vallen bij een overstap naar een andere leverancier.

Rond de voorziene overstapdatum zal uw intercommunale u vragen om uw meterstanden door te geven via de post, telefonisch of online via hun website.

Uw intercommunale bezorgt deze meterstanden aan uw huidige energieleverancier zodat hij uw eindfactuur kan opmaken en uw dossier definitief kan afsluiten. Uw nieuwe energieleverancier krijgt deze meterstanden ook door en gebruikt deze als de beginmeterstanden voor uw nieuw contract.

Dus eens uw inschrijving online is geregeld volstaat het op het gevraagde moment uw meterstanden nog door te geven om uw nieuw contract correct te laten starten.

Tip: Bekijk hier de voordeligste prijzen van gas- en elektriciteitsleveranciers.

[cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers
    Energieleveranciers
    Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers

    De federale Ombudsdienst voor Energie heeft tijdens het werkingsjaar 2020 in totaal 6.639 klachten ontvangen (dat zijn er 6% minde…

    Meer lezen
    Hoe kan je energie besparen in de woonkamer?
    Verbruik en advies
    Hoe kan je energie besparen in de woonkamer?

    Veel gezinnen brengen thuis een groot deel van hun tijd door in de woonkamer. Het is de plek bij uitstek om gasten te ontv…

    Meer lezen
    Stroomprijzen: variabele tarieven in december opnieuw duurder
    Prijzen en facturen
    Stroomprijzen: variabele tarieven in december opnieuw duurder

    De energieprijzen blijven alle records verpulveren. Op basis van de tendensen op de groothandelsmarkten lijken in december…

    Meer lezen
    Meer dan half miljoen gezinnen kan energiefactuur niet betalen
    Prijzen en facturen
    Meer dan half miljoen gezinnen kan energiefactuur niet betalen

    550.000 gezinnen vroegen sinds het begin van de coronacrisis betalingsuitstel of een afbetalingplan aan bij hun energieleverancier.

    Meer lezen