Vlaamse Energieleverancier vraagt faillissement aan: wat onderneemt u best als klant?

Vlaamse Energieleverancier vraagt faillissement aan: wat onderneemt u best als klant?
  • 06.12.2021
  • Kurt Deman
  • 3 min

Vlaamse Energieleverancier vraagt het faillissement aan. Dat meldt VRT NWS. Door dit nakende faillissement moeten ongeveer 70.000 klanten op zoek naar een nieuwe energieleverancier. We leggen uit welke stappen u best onderneemt.

Zowel in Nederland als het Verenigd Koninkrijk gingen recent al enkele leveranciers over kop als gevolg van de ongezien hoge prijzen op de internationale energiemarkten. Nadat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir enige tijd geleden melding maakte van een leverancier met betalingsproblemen, lijkt de prijzenhausse met de Vlaamse Energieleverancier nu ook in ons land een eerste slachtoffer gemaakt te hebben. Voor de ongeveer 70.000 klanten van de leverancier komt het erop aan zo snel mogelijk actie te ondernemen. We hebben de belangrijkste vragen en antwoorden gebundeld in onderstaand overzicht:

Dreigt u zonder stroom te vallen?

Bij het faillissement van een energieleverancier hoeft u niet te vrezen dat u zonder stroom zult vallen. De energielevering blijft immers verzekerd. U doet er wel goed aan van zo snel mogelijk over te stappen naar een nieuwe energieleverancier. Doet u dat niet, dan neemt de netbeheerder de energielevering tijdelijk over.

Waarom vermijdt u best een noodlevering?

Het tarief dat netbeheerder Fluvius als noodleverancier hanteert, is kostenreflectief, wat betekent dat de netbeheerder zijn kosten als noodleverancier in rekening brengt. Hoewel het exacte tarief nog niet bepaald is, zal dat volgens Fluvius sowieso hoger liggen dan het marktaanbod. Het valt dus aan te raden dat u als klant zo snel mogelijk zelf een nieuwe leverancier zoekt.

Tip: Ga hier zelf na bij welke energieleverancier u nu het minst betaalt en stap meteen over

Wat met de betaalde voorschotten?

Hoewel u als consument dankzij die leveringszekerheid optimaal beschermd lijkt, ondervindt u mogelijk toch financiële hinder omwille van de al betaalde voorschotfacturen. In een normaal scenario volgt aan het einde van de rit een slotfactuur waarbij de leverancier het mogelijke teveel aan betaalde voorschotten terugstort. In het geval van een faillissement zal die terugbetaling waarschijnlijk uitblijven. Wanneer het dossier van het faillissement in handen van de rechtbank is, ligt de bal in het kamp van de curator. De enige optie die u dan nog rest, is dat u zelf per aangetekende brief een aangifte van schuldvordering indient bij de curator. Al blijft ook dan de kans reëel dat u uw centen als niet-bevoorrecht schuldeiser niet meer terugziet.

Wat met mijn verbruikshistoriek?

Nagenoeg elke energieleverancier beschikt over een gebruikersportaal waar u uw verbruikshistoriek nauwkeurig kunt opvolgen. Bij een faillissement sluit uw leverancier die digitale klantenomgeving mogelijk meteen af. In dat geval kunt u uw verbruiksdata wel nog opvolgen via de klantenzone van Fluvius.

Wat kunt u zelf verder ondernemen?

Probeer uw relatie en historiek met de failliete leverancier te documenteren. Wanneer het klantenportaal nog toegankelijk blijft, neemt u best enkele screenshots met weergave van de  betaalde voorschotten. Op die manier kunt u bij verdere procedures uw dossier beter staven.