Wat als ik mijn energiefactuur niet kan betalen?

Wat als ik mijn energiefactuur niet kan betalen?
  • 17.10.2022
  • Kurt Deman
  • 3 min

Almaar meer mensen ondervinden problemen om hun energiefactuur te betalen. Maar wat zijn de mogelijke gevolgen en reddingsboeien? En kan je komende winter zonder stroom en aardgas vallen?

Wat gebeurt er wanneer je jouw energiefactuur niet betaalt?

Je beschikt standaard over vijftien dagen om je maandelijkse voorschotfactuur te betalen. Na die termijn stuurt jouw energieleverancier een betalingsherinnering. Nog eens vijftien dagen later volgt een ingebrekestelling. Om de opzegging van jouw contract te voorkomen, werk je best samen met de energieleverancier, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar een afbetalingsplan uit.

Wat gebeurt er wanneer je het afbetalingsplan niet respecteert?


Jouw energieleverancier zal een opzegbrief sturen. Hij vermeldt een opzegtermijn van vijfenveertig dagen. Tot een week voor het einde van die opzegtermijn kan je een contract bij een nieuwe leverancier afsluiten. Jouw oude leverancier stuurt je dan een eindafrekening. Die moet je samen met de openstaande schuld zo snel mogelijk betalen.

Wat als je tijdens de opzegtermijn geen nieuw contract afsluit?

Dan treedt netbeheerder Fluvius op als noodleverancier. Dat gebeurt tegen een tarief dat doorgaans hoger oploopt dan bij de meeste commerciële contracten op de markt. Voor aardgas ontvang je maandelijks een factuur, die je binnen de eenentwintig dagen moet betalen. Blijft ook na een ingebrekestelling de betaling aan Fluvius uit, dan activeert Fluvius het voorafbetalingssysteem Prepaid met budgetmeter. Voor elektriciteit hanteert de netbeheerder meteen het Prepaid-systeem. Je moet dan via een budgetmeter vooraf betalen. Bij wie over een klassieke, analoge meter met terugdraaiende teller beschikt, zal de netbeheerder jouw klassieke meter eerst vervangen door een digitale meter.

Wat als je jouw verplichtingen ten opzichte van de noodleverancier niet nakomt?

Wie geen betalingen uitvoert, ziet het krediet op zijn budgetmeter terugvallen op nul. De netbeheerder activeert dan een noodkrediet van 75 euro, dat tussen 1 november 2022 en 30 juni 2023 opgetrokken wordt naar 90 euro voor elektriciteit en 140 euro voor aardgas.

Wat gebeurt er wanneer het noodkrediet opgebruikt is?

Dan val je terug op een minimale levering. Een minimale levering laat je toe om slechts een beperkt aantal toestellen tegelijk te gebruiken. De netbeheerder zal je ondertussen meermaals contacteren met de vraag om een regeling te treffen voor jouw openstaande schuld. Als je hier niet op reageert, dient de netbeheerder een verzoek in om de minimale levering uit te schakelen. Je zult dan enkel nog elektriciteit kunnen verbruiken na een oplading. Voor aardgas geldt er geen automatische minimale levering. Tussen 1 november en 31 maart kan je, onder bepaalde voorwaarden, wel een minimale levering aardgas aanvragen bij het OCMW.

Wanneer kan de netbeheerder mijn energiebevoorrading afsluiten?

De netbeheerder sluit jouw energie enkel af wanneer het daartoe toestemming krijgt van de Lokale Adviescommissie (LAC). Tussen 1 december en 31 maart is er standaard een verbod op afsluiting. Deze winter loopt dit verbod uitzonderlijk van 1 november 2022 tot en met 30 april 2023.