Wat betekenen cijfers als 101, 103 of 303 in de indexformule van mijn variabel energiecontract?
Op de tariefkaart van jouw energiecontract, vind je terug op welke basis en met welke periodiciteit de energieleverancier prijzen aanpast. Je moet daarbij op zoek naar volgende drie cijfertjes in de prijsindexering, zoals bijvoorbeeld 101, 103 of 303. Zie je zo'n code niet, dan is jouw contract wellicht gekoppeld aan een dagprijs. In dat geval volgt jouw prijs snel de groothandelsprijs.
We nemen even code 103 als voorbeeld om uit te leggen hoe het werkt:
- Het eerste cijfer verwijst naar de periode waarvan de gemiddelde prijs vastgelegd wordt. 1 verwijst naar één maand, 3 verwijst naar drie maanden of een kwartaal. Bij de code 103 betekent de "1" dat jouw tarief gebaseerd is op de gemiddelde prijs van één voorafgaande maand.
- Het tweede cijfer zegt hoeveel maanden vertraging er zit tussen het moment dat de leverancier de prijs vastlegt en het moment waarop hij die toepast. Bij de code 103 wordt de prijs van de maand oktober bijvoorbeeld meteen toegepast in de volgende maand november.
- Het derde cijfer bepaalt voor welke periode die prijs geldt. Bij de code 103 wordt bijvoorbeeld de prijs van de maand september vastgelegd voor drie maanden. Dus voor voor oktober, november én december, voor het hele laatste trimester. Bij code 101 ligt de prijs alleen vast voor één volgende maand.
Meer artikelen uit de sectie Samenstelling energiefactuur
Meer artikelen uit de categorie Mijn energiecontract
Artikelen in deze sectie
- Hoe is mijn energiefactuur opgebouwd?
- Wat is de vaste vergoeding of abonnementskost?
- Wat is de impact van de nieuwe accijnzen op de energiefactuur?
- Hoe zijn variabele tarieven opgebouwd?
- Wat betekenen cijfers als 101, 103 of 303 in de indexformule van mijn variabel energiecontract?
- Hoe bepaalt de energieleverancier jouw voorschotbedrag?
- Hoe verdeelt de energieleverancier jouw verbruik over het volledige jaar?
- Wat als jouw energieleverancier een torenhoog voorschotbedrag voorstelt?
- Hoe werkt de maandelijkse afrekening?
- Wat is de rol van de leveranciers en wat is de rol van de netbeheerder op de energiemarkt?
- Wie moet ik verwittigen in geval van panne of problemen met mijn elektriciteit- en/of aardgasmeter?