
5042 klachten over uitvallende omvormers in 2023
Omdat de zon voor iedereen in de straat op hetzelfde moment schijnt, en omdat niet alle zonnepaneeleigenaars hun opgewekte stroom direct zelf verbruiken, kan het elektriciteitsnet tijdelijk en zeer lokaal overbelast raken. Vooral in landelijke gebieden bestaat het fenomeen. Daardoor wekken de zonnepanelen even geen energie meer op. Fluvius ontving het afgelopen jaar 5042 klachten over uitvallende omvormers.
Hoewel 5042 klachten op 925 000 zonnepaneelinstallaties slechts een aandeel van 0,55 % vertegenwoordigt, en de uitval niet overal even lang duurt, neemt Fluvius naar eigen zeggen iedere klacht over een uitvallende omvormer zeer ernstig. “We werken verder aan een goed onderbouwd actieplan om de klachten in de toekomst tot een minimum te beperken, maar beseffen ook dat de problemen morgen nog niet van de baan zullen zijn. Dat zal helaas nog wat geduld vergen”, luidt het. Indien het probleem niet binnen de 30 dagen opgelost kan worden, ontvangt de zonnepaneeleigenaar (<= 10kVa) een compensatie. De uitbetaling van de compensatie gebeurt jaarlijks via Fluvius, ten laatste tegen 30 november en tot het probleem opgelost is. Klanten die nog recht hebben op groenestroomcertificaten krijgen een bijkomende compensatie.
Inhoud
Meer lezen op onze blog

De energiesector zit op vele vlakken ingewikkeld in elkaar. Of het nu gaat om de wettelijke procedure voor de aansluiting van je h…

Een kwart van de gezinnen – een record in ons land – stapte vorig jaar over van energieleverancier. Aan leverancierszijde zorgde d…

Voor een alleenstaande lopen de elektriciteitskosten verhoudingsgewijs hoger op dan bij gezinnen met kinderen. Dat valt ni…

Bij de recente debatten rond het wel en wee van de digitale meter gold de factor ‘verbruiksinzichten’ opnieuw als een cent…