Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Aantal betalingsregelingen voor energiefactuur steeg vorig jaar met 26%

Aantal betalingsregelingen voor energiefactuur steeg vorig jaar met 26%

  • 31 maart 2023
  • |
  • Laatste update op 17 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De ongekende stijging van de energieprijzen en een uitzonderlijke volatiliteit op de groothandelsmarkten lieten vorig jaar hun sporen na in de betaalbaarheid van de energiefactuur. In 2022 hebben de vijf grootste gas- en elektriciteitsleveranciers in totaal 730.214 betalingsuitstellen en betaalplannen goedgekeurd en in gang gezet. Dat betekent een stijging van 26 ten opzichte van 2021.

Tijdens de coronacrisis en de daaropvolgende energieprijzencrisis, hebben de leveranciers een groot aantal betaalplannen- of uitstel voor verschillende types klanten toegestaan, meestal zonder extra financiële kosten. De vijf grootste leveranciers in België geven elk kwartaal van 2022 de data rond betalingsregelingen door. Het totale gecumuleerde bedrag van debetalingsregelingen bedroeg in 2022 670 miljoen euro. Die financiële impact ligt omwille van de gestegen energieprijzen 2,5 maal hoger dan in 2021. Het aantal opgestarte betalingsregelingen is dus toegenomen, maar de onderliggende bedragen zijn ook aanzienlijk gestegen.

Verhoogde duur betalingsplannen

Residentiële klanten vertegenwoordigen 93% van de betaalplannen. Om de stijging van de waarde van de betaalplannen op te vangen, hebben de leveranciers de duur van deze plannen geleidelijk verhoogd. De gemiddelde (rekenkundige) duur van de betaalplannen voor residentiële klanten steeg van 4,6 maanden in 2021 tot 6,8 maanden in 2022. Volgens FEBEG, de federatie van energieleveranciers en producenten, bereikten de meeste betaalplannen hun doel. Gemiddeld kon 75% van de betrokken klanten het voorgestelde plan volgen zonder de betalingstermijn te overschrijden. Marc Van den Bosch, general manager, FEBEG, licht toe: “Hoewel alle indicatoren sterk gestegen zijn, zien we ook duidelijk dat de overheidsmaatregelen, die via de leveranciers worden uitgevoerd, de impact van de prijscrisis op de residentiële klanten waarschijnlijk hebben getemperd. De leveranciers stonden veel meer schuldaanpassingsplannen toe, ondanks de druk op hun cashflow in hun energieleveringsactiviteiten.”

Author

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

“Terugverdientijd warmtepompen te lang door belastingdruk op stroom”
Andere
“Terugverdientijd warmtepompen te lang door belastingdruk op stroom”

Mochten we in België niet meer met aardolie of -gas verwarmen, dan zouden we volgens Kristof Eggermont van Econopolis Stra…

Meer lezen
Wat verandert er op 1 januari 2023?
Energiemarkt
Wat verandert er op 1 januari 2023?

Vanaf 1 januari 2023 wijzigt er opnieuw heel wat op energievlak. We zetten enkele belangrijke veranderingen op een rijtje.

2 min.
Meer lezen
Waarom blijft het prijsverschil tussen vaste en variabele energietarieven hoog?
Prijzen en facturen
Waarom blijft het prijsverschil tussen vaste en variabele energietarieven hoog?

De meeste aardgasprijzen zijn in november gestegen. Voor wie zich niet wil blootstellen aan een verdere prijsverhoging, bi…

3 min.
Meer lezen
Taxshift voor energie? Zo zou je stroom- en aardgasfactuur moeten veranderen
Prijzen en facturen
Taxshift voor energie? Zo zou je stroom- en aardgasfactuur moeten veranderen

Zowel energieleveranciers als academici pleiten onomwonden voor een taxshift op de energiemarkt. Een verschuiving van de b…

3 min.
Meer lezen