Benzine, diesel of elektrisch: wat is nu de goedkoopste brandstof?

Benzine, diesel of elektrisch: wat is nu de goedkoopste brandstof?

  • |
  • 22 maart 2024
  • |
  • Laatste update op 24 maart 2025
  • |
  • 4 min.

Donderdag steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit.

Hoeveel brandstof een auto verbruikt, hangt af van het soort auto waarmee je rijdt, maar ook je rijstijl speelt een rol. Snel optrekken, hardrijden en manoeuvreren duwen je verbruik drastisch omhoog. Door zuinig te rijden, verbruik je dan weer minder brandstof. Daarnaast wijkt de theoretische inschatting van de fabrikant vaak af van het reële verbruik. Voor onze simulatie maken we de vergelijking tussen drie gelijkaardige modellen van Volkswagen: de elektrische ID.3 (accu 58 kWh), de Golf 1.5 TSI op benzine en de Golf 2.0 TDI op diesel.

Het spreekt voor zich dat een analyse altijd een momentopname is. Een vergelijking op langere termijn is moeilijk, want dat vraagt om een inschatting van hoe de energie- en brandstofprijzen verder zullen evolueren. Tijdens de energiecrisis lagen de verbruikskosten van een elektrische wagen bij thuisladen bijvoorbeeld een pak hoger dan vandaag. De benzineprijs lag tot voor enkele maanden significant lager en expert Paul D’Hoore verwacht dat de huidige prijstopstoot zich het hele jaar zal doorzetten.

Thuisladen: 4,27 euro per 100 kilometer

De zuinigste versie van de Volkswagen ID.3 kent volgens de WLTP-meetmethode een gemiddeld verbruik van 15,2 tot 16,5 kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. Voor een eenvoudige vergelijking gaan we uit van 16 kWh per 100 kilometer.  Om te weten hoeveel die 100 kilometer jou kost, moeten we naar twee zaken kijken: de huidige stroomtarieven en de manier van laden. Bij thuisladen hangen de verbruikskosten volledig af van de huidige energietarieven. De mediaanprijs voor een variabel, enkelvoudig tarief via Mijnenergie.be bedraagt in Vlaanderen vandaag 26,65 eurocent per kilowattuur. Aan dat tarief kost een ritje van 100 kilometer je 4,27 euro.

Publieke laadpalen: tot 11,68 euro per 100 kilometer

Je kan de batterij van jouw wagen natuurlijk ook onderweg opladen. Je houdt daarbij wel best rekening met de grote prijsverschillen. De app van Allego toont dat een snellaadbeurt aan de E313 in Hasselt 73 eurocent per kilowattuur kost. In het centrum van Edegem betaal je slechts 46 eurocent per kilowattuur. Opvallend is dat die prijzen sinds de energiecrisis nog niet zijn gedaald. Dat is bijvoorbeeld wel het geval bij Engie. Waar het laadtarief er begin 2023 gemiddeld nog 70 cent per kWh bedroeg, laad je jouw wagen inmiddels op veel locaties op tegen ongeveer 40 eurocent per kWh. Passen we de tarieven van gewone Allego-laadpunten toe op de afstand van honderd kilometer met de elektrische Volkswagen ID.3, dan kom je aan een totale kostprijs van 7,36 euro. Snelladen kost je 11,68 euro per honderd kilometer.

Benzine 95: 9,46 euro per 100 kilometer

Hoeveel kost een ritje van honderd kilometer in de Volkswagen Golf 1.5 TSI, het equivalent van de elektrische ID.3? De wagen met een benzinemotor heeft een theoretisch verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer. Voor een liter Euro 95 betaal je vandaag aan de pomp een maximumprijs van 1,784 euro per liter. Totale kostprijs voor honderd kilometer: 9,46 euro.

Diesel: 8,37 euro

Het theoretische verbruik per honderd kilometer van de Volkswagen Golf 2.0 TDI ligt op 4,5 liter diesel. Rekening houdend met de huidige maximumprijs voor diesel – 1,859 euro per liter – bedraagt de totale kostprijs voor een rit van die afstand 8,37 euro.

Conclusie

Door de combinatie van de stijgende diesel- en benzineprijzen en de lagere stroomprijzen is een thuislaadbeurt duidelijk het goedkoopst. Hou er wel rekening mee dat het om een theoretische vergelijking gaat, waarbij we sommige praktische factoren achterwege laten. Het spreekt voor zich dat eigenaars van zonnepanelen die al dan niet ook over een thuisbatterij beschikken de kostprijs van een elektrische laadbeurt fors naar beneden kunnen halen. Door het capaciteitstarief heeft ook de manier waarop je laadt een invloed op de eindbalans. Naast het financiële plaatje dat we hier bespraken, neem je uiteraard ook best de aankoopprijs van het voertuig, de fiscaliteit en de ecologische voetafdruk mee in jouw afweging. Wil je graag een contract bij de goedkoopste leverancier? Maak dan snel de vergelijking! 

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !

Latifa El Manniti
AuthorLatifa El Manniti

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Energie op hoger prijsniveau: welk contract kies je nu het best
Prijzen en facturen
Energie op hoger prijsniveau: welk contract kies je nu het best

Zowel voor aardgas als voor elektriciteit bereiken de prijzen in juli 2021 een hoog prijsniveau. Energieregulator CREG adv…

Meer lezen
Energietarieven september: 83 euro meer op jaarbasis
Prijzen en facturen
Energietarieven september: 83 euro meer op jaarbasis

De energieleveranciers publiceren bij de aanvang van elke maand hun nieuwe tarieven. Als gevolg van de stijgende marktprij…

3 min.
Meer lezen
Pas je voorschotfactuur voor energie aan om een bill shock te vermijden
Verbruik en advies
Pas je voorschotfactuur voor energie aan om een bill shock te vermijden

58% van de Belgen heeft zijn voorschot voor energie de voorbije maanden nog altijd niet verhoogd. Dat blijkt uit een enquê…

3 min.
Meer lezen
Risicopremie bij vaste energietarieven blijft hoog
Prijzen en facturen
Risicopremie bij vaste energietarieven blijft hoog

In vergelijking met variabele tarieven vallen vaste energieprijzen veel duurder uit. Voor een gezin met een gemiddeld verb…

4 min.
Meer lezen