
Capaciteitstarief: wat verandert er voor wie over een analoge of digitale meter beschikt?
Vanaf 1 januari 2023 betaal je de netkosten grotendeels op basis van jouw piekverbruik. Het hoogste stroomverbruik dat je per maand gedurende een kwartier optekent, bepaalt dan het zogenaamde capaciteitstarief. De registratie van die gegevens gebeurt met behulp van jouw digitale meter. Maar wat verandert er wanneer je nog over een klassieke, analoge meter beschikt?
Impact capaciteitstarief op ruim 20% van de energiefactuur
De elektriciteitsfactuur omvat verschillende onderdelen. Om energie tot bij je thuis of tot bij je onderneming of organisatie te krijgen, betaal je distributietarieven. Ze omvatten onder meer de zogenaamde netkosten. Dat zijn de kosten voor het aanleggen, onderhouden en beheren van de netten en het vervoer van elektriciteit. Vanaf 2023 verandert de tarifering voor een groot deel van de netkosten, met als doel de overbelasting van het stroomnet en de daarmee gepaarde kosten te vermijden. In totaal heeft die wijziging een impact op naar schatting 21% van de huidige elektriciteitsfactuur.
Wat is je maandpiek?
Vandaag rekent de netbeheerder de distributienettarieven voor gezinnen en kmo’s nog volledig aan op basis van de afgenomen hoeveelheid stroom: hoe meer elektriciteit je verbruikt, hoe meer je betaalt voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Vanaf 2023 gebeurt die berekening voor een groot deel van de netkosten op basis van de gemiddelde maandpiek. Zo’n maandpiek is het kwartier met het hoogst verbruikte vermogen dat jouw digitale meter tijdens een maand registreert. Of met andere woorden: schakel je gedurende vijftien minuten alle energieverslindende toestellen tegelijk in, dan gaat jouw maandpiek stevig de hoogte in.
Om de gemiddelde maandpiek te bekomen, geldt het gemiddelde van de twaalf meest recente maandpieken. Zijn er nog geen meetgegevens van de laatste twaalf maanden beschikbaar, dan geldt het gemiddelde van de beschikbare maandpieken als maatstaf.



