Digitale meter: weigeringen dragen bij tot vertraagde uitrol

Digitale meter: weigeringen dragen bij tot vertraagde uitrol

  • |
  • 7 december 2022
  • |
  • Laatste update op 24 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De plaatsing van de digitale meters ligt volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) achter op de initiële planning. Een belangrijke reden is de moeilijkheid om bij de consument binnen te geraken omwille van de negatieve perceptie rond de digitale meter. Tussen maart 2021 en november 2022 weigerden 8.791 gezinnen expliciet de plaatsing en is er sprake van 70.000 impliciete weigeraars.

Minister Demir geeft aan dat ze weinig zicht heeft op de exacte reden tot weigering. Dat blijkt uit  haar antwoorden op vragen van Staf Aerts (Groen) in het Vlaams Parlement.De meeste weigeringen komen bij het callcenter binnen op het ogenblik dat de klant een uitnodiging krijgt voor ombouw. De consument laat daarop weten dat hij niet wil dat er iemand langskomt. Fluvius vraagt niet expliciet naar de reden van die weigering. Ook wanneer een klant de technieker ter plaatse weigert om toegang te verlenen, is dat dossier als een expliciete weigering geregistreerd, zonder duiding van de beweegredenen van de bewoner.”

Elektromagnetische straling

Over de ongeveer 70.000 impliciete weigeringen beschikt Fluvius volgens de minister eveneens niet over detailinformatie. “Die dossiers zijn nog lopende om te blijven proberen toch toegang te krijgen”, luidt het. Daarnaast weigerden tussen april 2021 en augustus 2021 ook 726 gezinnen een digitale meter omdat ze een bekabelde meter willen in plaats van een meter met draadloze communicatie. Ze geven een gevoeligheid voor elektromagnetische straling als motief aan.

Vandaag is 31% van het totale aantal meters digitaal. Dat is een lager percentage dan initieel gepland. Naast de plaatsingsweigeringen schuift de minister nog enkele redenen voor de vertraagde uitrol naar voor. Kwaliteits- en veiligheidsproblemen vergden bijsturingen, er heerst een schaarste aan technici op de arbeidsmarkt en er ontstaan leveringsproblemen van materialen.

0,5% communiceert niet

Ongeveer 0,5% van de zowat 1,1 miljoen geïnstalleerde digitale elektriciteitsmeters communiceert volgens de minister niet. Indien er niet voldoende dekking is via het eigen netwerk op de locatie van de meter, probeert Fluvius vanaf het eerste kwartaal van 2023 om via een buitenantenne toch connectie te maken met een mobiel netwerk. Indien de woning zich bevindt in een zone waar ook buiten geen dekking is, zal Fluvius via periodieke meteropneming blijven werken.

 

Latifa El Manniti
AuthorLatifa El Manniti

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Een nieuwe maand, een nieuwe prijsdaling voor aardgas en stroom
Prijzen en facturen
Een nieuwe maand, een nieuwe prijsdaling voor aardgas en stroom

De energieprijzen zetten hun dalende traject onverminderd verder. Wie in maart een contract met een vast tarief afsluit, b…

3 min.
Meer lezen
Volgens Greenpeace is de beste leverancier van groene stroom...
Energieleveranciers
Volgens Greenpeace is de beste leverancier van groene stroom...

Wil je een contract afsluiten met een leverancier die in hernieuwbare energie investeert? Dan is er goed nieuws: het Greenpeace-kl…

6 min.
Meer lezen
Gasprijs gedaald, stroomprijs kent lichte stijging
Prijzen en facturen
Gasprijs gedaald, stroomprijs kent lichte stijging

De energieprijzen toonden de voorbije dagen een gemengd beeld. Terwijl de gasprijs daalde ten opzichte van begin september, stegen…

1 min.
Meer lezen
Energieapps: nuttig, maar soms ook prijzig
Prijzen en facturen
Energieapps: nuttig, maar soms ook prijzig

Bij de recente debatten rond het wel en wee van de digitale meter gold de factor ‘verbruiksinzichten’ opnieuw als een cent…

4 min.
Meer lezen