
Digitale meter: weigeringen dragen bij tot vertraagde uitrol
De plaatsing van de digitale meters ligt volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) achter op de initiële planning. Een belangrijke reden is de moeilijkheid om bij de consument binnen te geraken omwille van de negatieve perceptie rond de digitale meter. Tussen maart 2021 en november 2022 weigerden 8.791 gezinnen expliciet de plaatsing en is er sprake van 70.000 impliciete weigeraars.
Minister Demir geeft aan dat ze weinig zicht heeft op de exacte reden tot weigering. Dat blijkt uit haar antwoorden op vragen van Staf Aerts (Groen) in het Vlaams Parlement. “De meeste weigeringen komen bij het callcenter binnen op het ogenblik dat de klant een uitnodiging krijgt voor ombouw. De consument laat daarop weten dat hij niet wil dat er iemand langskomt. Fluvius vraagt niet expliciet naar de reden van die weigering. Ook wanneer een klant de technieker ter plaatse weigert om toegang te verlenen, is dat dossier als een expliciete weigering geregistreerd, zonder duiding van de beweegredenen van de bewoner.”
Elektromagnetische straling
Over de ongeveer 70.000 impliciete weigeringen beschikt Fluvius volgens de minister eveneens niet over detailinformatie. “Die dossiers zijn nog lopende om te blijven proberen toch toegang te krijgen”, luidt het. Daarnaast weigerden tussen april 2021 en augustus 2021 ook 726 gezinnen een digitale meter omdat ze een bekabelde meter willen in plaats van een meter met draadloze communicatie. Ze geven een gevoeligheid voor elektromagnetische straling als motief aan.
Vandaag is 31% van het totale aantal meters digitaal. Dat is een lager percentage dan initieel gepland. Naast de plaatsingsweigeringen schuift de minister nog enkele redenen voor de vertraagde uitrol naar voor. Kwaliteits- en veiligheidsproblemen vergden bijsturingen, er heerst een schaarste aan technici op de arbeidsmarkt en er ontstaan leveringsproblemen van materialen.
0,5% communiceert niet
Ongeveer 0,5% van de zowat 1,1 miljoen geïnstalleerde digitale elektriciteitsmeters communiceert volgens de minister niet. Indien er niet voldoende dekking is via het eigen netwerk op de locatie van de meter, probeert Fluvius vanaf het eerste kwartaal van 2023 om via een buitenantenne toch connectie te maken met een mobiel netwerk. Indien de woning zich bevindt in een zone waar ook buiten geen dekking is, zal Fluvius via periodieke meteropneming blijven werken.
Meer lezen op onze blog

In het FlexSys project onderzoekt Universiteit Gent hoe warmtepompen hun steentje kunnen bijdragen aan ons elektrisch net door op …

Luminus biedt als eerste energieleverancier opnieuw vaste contracten aan. Dergelijke formule met een vaste prijs geniet bi…

Elektriciteitsleveranciers zijn verplicht om elk jaar een groter aandeel van hun elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen te … De productiedoelstellingen van groene stroom vooropgesteld door de Vlaamse Regering werden behaald. Maar omdat een aantal groenestroomcertificaten nog niet toegekend kon worden, dreigt er toch een te krap certificatenaanbod op de markt. Wanneer een energieleverancier te weinig steuncertificaten inlevert om aan zijn certificatenverplichting te voldoen, betaalt hij bovendoen een administratieve boete. Om te vermijden dat uiteindelijk de consument het slachtoffer wordt van die boetes, heeft het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) de inleverdeadline uitgesteld tot 31 oktober 2024.

Bij elke energieleverancier betaal je een vaste vergoeding. Dergelijke abonnementskosten dekken onder meer de administrati…