
“Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand”
Wie de financiële afweging maakt om een elektrische auto te kopen, brengt doorgaans de aankoop- en het rijverbruik in rekening. Toch hou je best ook rekening met het verbruik in stilstand. Praktijkonderzoek van energiestart-up Re.alto wijst uit dat de kosten oplopen tot 600 euro per jaar.
Re.alto is een start-up van Elia die inzet op de uitwisseling van energiedata. Het bedrijf heeft een overeenkomst met verschillende wagenfabrikanten om geanonimiseerde data van elektrische voertuigen uit te lezen. “Wagenparkbeheerders meldden ons dat het ingeschatte verbruik vaak niet overeenkomt met het reële verbruik. Die vaststelling zette er ons toe aan op het verbruik van naderbij te analyseren”, legt Dieter Jong uit.
3 kilowattuur per dag
Dieter Jong en zijn team stelden vast dat het meerverbruik toe te wijzen viel aan de energieconsumptie in stilstand. En dat verlies bleek groter dan algemeen verondersteld. “Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar.” Wanneer we dat verbruik afzetten tegenover de mediaanprijs via Mijnenergie.be dan bedraagt het kostenplaatje 500 euro per jaar. Bij de duurdere energiecontracten op de markt betaal je zelfs ruim 600 euro.
Datadoorstroming als oorzaak
Maar wat verklaart nu dat verbruik in stilstand? “Een elektrische wagen stuurt constant data door naar de app van de gebruiker: van de temperatuur over de batterijstatus tot de meterstanden. Alleen is een elektrische wagen gemaakt om te rijden en niet om data door te sturen. Dat proces slorpt veel meer energie op dan bij een smartphone het geval is. Het lijkt me dus aangewezen dat wagenfabrikanten daar een mouw aan passen en die data efficiënter laten doorstromen.”
Slaapstand als alternatief
Als eigenaar bestaat de enige oplossing er volgens Dieter Jong in om de wagen in slaapstand te plaatsen. “Toch verkiezen de meest chauffeurs de stand-bymodus, omdat je in slaapstand niet langer verbonden bent met de mobiele app en de connectie bij het heropstarten enkele minuten in beslag neemt. Zeker wie over een bedrijfswagen beschikt, zal zich die moeite waarschijnlijk getroosten.” Jochen De Smet van sectorfederatie EV Belgium noemt de cijfers hoog, maar niet onrealistisch. Hij roept eveneens op aan de wagenproducenten om het energieverbruik van datadoorstroming softwarematig aan te pakken. [cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

De gasprijs op de Nederlandse TTF-beurs ging vandaag met ruim elf procent de hoogte in. De sterke stijging is het gevolg van een m…

Vandaag is het amper mogelijk om een vast contract voor gas of elektriciteit af te sluiten. Wie zijn huidige contract verl…

In de wereld van de energie bevat de EAN-code kostbare informatie. Zonder die code kan de consument op geen enkel aanbod ingaan. M…

De energieleveranciers publiceren bij de aanvang van elke maand hun nieuwe tarieven. Als gevolg van de stijgende marktprij…