“Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand”

“Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand”

  • |
  • 5 mei 2023
  • |
  • Laatste update op 24 maart 2025

Wie de financiële afweging maakt om een elektrische auto te kopen, brengt doorgaans de aankoop- en het rijverbruik in rekening. Toch hou je best ook rekening met het verbruik in stilstand. Praktijkonderzoek van energiestart-up Re.alto wijst uit dat de kosten oplopen tot 600 euro per jaar.

Re.alto is een start-up van Elia die inzet op de uitwisseling van energiedata. Het bedrijf heeft een overeenkomst met verschillende wagenfabrikanten om geanonimiseerde data van elektrische voertuigen uit te lezen. “Wagenparkbeheerders meldden ons dat het ingeschatte verbruik vaak niet overeenkomt met het reële verbruik. Die vaststelling zette er ons toe aan op het verbruik van naderbij te analyseren”, legt Dieter Jong uit.

3 kilowattuur per dag

Dieter Jong en zijn team stelden vast dat het meerverbruik toe te wijzen viel aan de energieconsumptie in stilstand. En dat verlies bleek groter dan algemeen verondersteld. “Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar.” Wanneer we dat verbruik afzetten tegenover de mediaanprijs via Mijnenergie.be dan bedraagt het kostenplaatje 500 euro per jaar. Bij de duurdere energiecontracten op de markt betaal je zelfs ruim 600 euro.

Datadoorstroming als oorzaak

Maar wat verklaart nu dat verbruik in stilstand? “Een elektrische wagen stuurt constant data door naar de app van de gebruiker: van de temperatuur over de batterijstatus tot de meterstanden. Alleen is een elektrische wagen gemaakt om te rijden en niet om data door te sturen. Dat proces slorpt veel meer energie op dan bij een smartphone het geval is. Het lijkt me dus aangewezen dat wagenfabrikanten daar een mouw aan passen en die data efficiënter laten doorstromen.”

Slaapstand als alternatief

Als eigenaar bestaat de enige oplossing er volgens Dieter Jong in om de wagen in slaapstand te plaatsen. “Toch verkiezen de meest chauffeurs de stand-bymodus, omdat je in slaapstand niet langer verbonden bent met de mobiele app en de connectie bij het heropstarten enkele minuten in beslag neemt. Zeker wie over een bedrijfswagen beschikt, zal zich die moeite waarschijnlijk getroosten.” Jochen De Smet van sectorfederatie EV Belgium noemt de cijfers hoog, maar niet onrealistisch. Hij roept eveneens op aan de wagenproducenten om het energieverbruik van datadoorstroming softwarematig aan te pakken. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Gas en elektriciteit blijven duurder in België dan in onze buurlanden
Energiemarkt
Gas en elektriciteit blijven duurder in België dan in onze buurlanden

Belgische gezinnen blijven, net zoals de vorige jaren, een hogere gas- en elektriciteitsfactuur betalen in vergelijking me…

Meer lezen
CREG stapt over naar vergelijkingsmethode gebruikt op mijnenergie.be
Energiemarkt
CREG stapt over naar vergelijkingsmethode gebruikt op mijnenergie.be

Vanaf november 2022 zullen alle gewestelijke en federale energieregulatoren een uniforme methode gebruiken om de geschatte…

1 min.
Meer lezen
Injectietarief hoger dan verbruikstarief: ontvang je meer voor de stroom die je opwekt dan je verbruikt?
Verbruik en advies
Injectietarief hoger dan verbruikstarief: ontvang je meer voor de stroom die je opwekt dan je verbruikt?

Wie de tariefkaarten van zijn energieleverancier raadpleegt, heeft het misschien al gemerkt: bij verschillende spelers lig…

2 min.
Meer lezen
Dit heeft de regering beslist: btw-verlaging op aardgas, verlenging lagere btw op stroom en sociaal tarief
Prijzen en facturen
Dit heeft de regering beslist: btw-verlaging op aardgas, verlenging lagere btw op stroom en sociaal tarief

De federale regering heeft diverse maatregelen aangekondigd om de impact van de hoge energieprijzen voor de consument te b…

Meer lezen