Hoe proberen energieleveranciers te voorkomen dat klanten hun contract opzeggen?

Hoe proberen energieleveranciers te voorkomen dat klanten hun contract opzeggen?

  • |
  • 28 april 2023
  • |
  • Laatste update op 12 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Sinds 2007 is de energiemarkt geliberaliseerd. Iedereen kan op eender welk moment zijn bestaande contract opzeggen en een nieuw contract afsluiten bij een andere energieleverancier. Een opzegtermijn van drie weken volstaat. Toch proberen energieleveranciers er zich op verschillende manieren van te verzekeren dat je jouw lot voor langere tijd met hen verbindt.

Dat de energieleveranciers vaste tarieven lange tijd uit hun aanbod hebben geweerd, valt deels toe te schrijven aan de potentiële overstap van hun klanten. Ze moesten elektriciteit en aardgas duur inkopen, maar liepen het risico dat consumenten bij dalende prijzen massaal zouden overstappen naar een goedkoper contract. De energieleveranciers zouden dan blijven zitten met de energie die ze vooraf inkochten tegen hoge prijzen. Verschillende spelers pleitten daarom voor de herinvoering van een verbrekingsvergoeding. Dergelijke opzegvergoeding betaalt de klant wanneer hij zijn verbintenis vroegtijdig beëindigt. Dat verzoek werd vooralsnog niet ingewilligd, dus gaan de energieleveranciers op zoek naar alternatieve mogelijkheden.

Hoge abonnementskosten

Een van die technieken bestaat uit het aanrekenen van hogere abonnementskosten. In de maand augustus van 2024 hanteert energieleverancier Mega bijvoorbeeld een vaste vergoeding van € 143,10 voor zijn vaste tarief Cosy Fixed. Als klanten hun Mega contract vroegtijdig opzeggen, brengt Mega de vaste vergoeding voor één jaar levering volledig in rekening. Wie dus al na één of enkele maanden een lucratiever aanbod ziet, gaat dus best na of dat voordeel die abonnementskosten compenseert. Hoe langer het contract loopt, hoe lager de impact. Bij een overstap na negen maanden blijft het effect beperkt tot 25% van € 143,10 of € 35,78.

Bindende welkomstkortingen

Een andere techniek om de loyaliteit van klanten te bevorderen, is het koppelen van welkomstkortingen aan de voorwaarde dat je twaalf maanden klant blijft. Opnieuw geldt dat je zelf de afweging moet maken. Een welkomstkorting van € 50 speel je uiteraard liever niet kwijt, maar een analyse via de vergelijker van Mijnenergie.be leert dat er tussen het goedkoopste en duurste tarief voor zowel elektriciteit als aardgas een kloof van honderden euro’s gaapt. Wat je inboet aan welkomstkortingen kan je dus ruimschoots compenseren.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

hanna.deweirdt
Authorhanna.deweirdt

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    Fysieke meteropname bij analoge meter maar om de vier jaar
    Meters
    Fysieke meteropname bij analoge meter maar om de vier jaar

    De meteropnemer van Fluvius komt binnenkort slechts vierjaarlijks bij u langs, in plaats van de huidige tweejaarlijkse opn…  

    Meer lezen
    Heb je recht op het sociaal tarief voor energie?
    Prijzen en facturen
    Heb je recht op het sociaal tarief voor energie?

    De federale regering heeft de doelgroep van het sociaal tarief tijdelijk uitgebreid. Daardoor kunnen een extra half miljoen gezinn…

    Meer lezen
    Vanaf wanneer kan ik rekenen op een sociaal tarief voor energie en hoe vraag ik dat aan?
    Prijzen en facturen
    Vanaf wanneer kan ik rekenen op een sociaal tarief voor energie en hoe vraag ik dat aan?

    De energieprijzen schoten de voorbije maanden in sneltempo de hoogte in. Energieregulator CREG heeft berekend dat een gezi…

    4 min.
    Meer lezen
    Ook Engie rekent nu kosten aan voor energiedelen
    Energieleveranciers
    Ook Engie rekent nu kosten aan voor energiedelen

    Almaar meer leveranciers rekenen kosten aan voor energiedelen. Nu voegt ook Engie zich bij dat lijstje. De kosten die zowel de sch…

    2 min.
    Meer lezen