Contact
  • FR
  • EN
Log in
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
     
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
  • Energieleveranciers vergelijken
  • Energieleveranciers in België
  • Nieuws
  • FAQ
Log in
  • Energie
  • Financiën
  • Verzekeringen
  • Telecom
  • Ziekenfondsen
Contact
  • Français
  • English

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Energie vergelijken

  • Energie vergelijken
  • Elektriciteit vergelijken
  • Gas vergelijken
  • Bedrijven
  • Promoties & kortingen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Mijnenergie.be heeft gemiddeld 462.254 bezoekers per maand, gemeten over de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Klachtenstroom bij ombudsman energie: frustratie rond facturatie
  • Home
  • Blog
  • Prijzen en facturen
  • Klachtenstroom bij ombudsman energie: frustratie rond facturatie

Klachtenstroom bij ombudsman energie: frustratie rond facturatie

  • |
  • 20 november 2023
  • |
  • Laatste update op 24 maart 2025

De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. De eerste negen maanden van 2023 bedroeg het aantal klachten en meldingen al meer 20.000. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022 met bijna 27.000 te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om een toelichting. De consument kan bij de federale ombudsdienst voor energie terecht met vragen wanneer hij geen gehoor krijgt bij zijn energieleverancier. Nu de energieprijzen enigszins stabiliseren, ligt een afname van het aantal klachten in de lijn der verwachtingen. In realiteit blijkt dat niet het geval en steken er nieuwe frustraties de kop op.

Facturatieproblemen op plaats 1

“Klachten gerelateerd aan de invoering van het communicatieprotocol MIG6 en het IT/communicatieplatform Atrias blijven nog steeds aanwezig”, steekt de ombudsman van wal. “Dat uit zich in problemen rond niet-ontvangen (slot)facturen (2.945 klachten), vertragingen op het vlak van leverancierswissels (630 klachten), onterechte leverancierswissels of mystery switches (710 klachten), maar ook problemen met verhuizen (1.730 klachten) blijven slecht scoren. Dat betekent dat 30% van de klachten nog steeds gerelateerd is aan IT- en communicatieproblemen tussen de marktpartijen (distributienetbeheerders en leveranciers).” Een andere slokop vinden we terug bij de 1.120 klachten over de basispakketten/winterpremies voor elektriciteit en aardgas. “Het gaat dan vooral om premies die nog niet uitbetaald zijn aan de klanten.”

Vraag om transparantie

Daartegenover staat dat de ombudsdienst in 2022 minder klachten ontving rond de aanpassing van voorschotten (1.230 klachten) en over prijs- en tariefwijzigingen (1.090 klachten). Eric Houtman verwijst daarbij naar de lagere en stabielere energieprijzen. “Toch zien we nog uitlopers van de hoge en volatiele prijzen van 2022, bijvoorbeeld wanneer klanten transparantie vragen van de toegepaste (hernieuwde) contracten, prijzen en kortingen (1.210 klachten) alsook over sociale tarieven (1.190 klachten). Laatstgenoemde categorie is vooral van toepassing op mensen die niet langer tot de uitgebreide doelgroep voor dat gunsttarief behoren.”

Minder klachten rond dienstverlening

Wat betreft de dienstverlening van de energieleveranciers oogt het plaatje iets gunstiger. “We ontvingen minder klachten (1.500 tegenover meer dan 4.000 klachten in 2022) over de onbereikbaarheid van klantendiensten van leveranciers, of de zeer lange wachttijden, maar we zitten zeker nog niet op niveau van voor de energiecrisis”, luidt het.

Nieuwe klachtensoorten

Ten slotte zijn er de (nieuwe) klachtensoorten gelinkt aan de energietransitie, vertraging bij het opmaken van facturen voor het gedeelte injectievergoeding (290 klachten), vertragingen bij de opmaak van de maandafrekening (260 klachten) en bij de opstart van energiedelen (50 klachten). [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

  • Facturatieproblemen op plaats 1
  • Vraag om transparantie
  • Minder klachten rond dienstverlening
  • Nieuwe klachtensoorten

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Overview of energy prices in Belgium

Energyprice.be offers a complete overview of current energy prices in all cities in Belgium. Are you paying too much?

Energy prices in your city

Meer lezen op onze blog

Fluvius ontvangt 3.766 klachten over digitale meter
Meters
Fluvius ontvangt 3.766 klachten over digitale meter

Fluvius ontving vorig jaar 3.766 klachten over de digitale energiemeters. Dat is een toename van 40 procent ten opzichte v…

1 min.
Meer lezen
'Gedupeerde' zonnepaneleneigenaars verenigen zich in politieke partij SOLAR2024
Technologie en milieu
'Gedupeerde' zonnepaneleneigenaars verenigen zich in politieke partij SOLAR2024

SOLAR2024 noemt zich de partijpolitieke tolk van "de gedupeerde mensen die in Vlaanderen zonnepanelen hebb…

Meer lezen
Vijf manieren om energie te besparen terwijl je op vakantie bent
Technologie en milieu
Vijf manieren om energie te besparen terwijl je op vakantie bent

De verwarming uitzetten, elektrische toestellen uit het stopcontact trekken of je koelkast leegmaken en uitschakelen… Ontdek…

4 min.
Meer lezen
Nieuwe zonnepaneleneigenaars krijgen 90 dagen extra voor plaatsing digitale meter
Meters
Nieuwe zonnepaneleneigenaars krijgen 90 dagen extra voor plaatsing digitale meter

Wie tot en met 31 augustus 2023 zonnepanelen aanmeldt, krijgt nu 180 dagen in plaats van 90 dagen om een digitale meter te plaatse… Het gaat om zonnepaneelinstallaties die tussen 1 juli 2022 en 31 augustus 2023 worden geplaatst. De voorwaarden voor de aanvraag van de premie voor pv-installaties worden hierop aangepast.    

Meer lezen