
Kwart gezinnen loopt jaarlijkse besparing van 300 euro mis door energiekluwen
Het kluwen van contracten, toeslagen en variabele tarieven doet veel huishoudens afzien van een vergelijking tussen verschillende leveranciers. Dat blijkt uit een bevraging van de Gezinsbond, die pleit voor een beperkt aanbod per leverancier. Nochtans kan vergelijken heel eenvoudig via Mijnenergie.be.
Uit een onderzoek onder 1.040 Vlaamse gezinnen blijkt dat 25% nooit energieleveranciers vergelijkt. Hierdoor lopen ze elk jaar 300 euro mis. De voornaamste reden? Keuzestress. Wie vandaag een nieuw energiecontract wil afsluiten, heeft keuze uit 16 leveranciers met elk verschillende formules. “Voor veel gezinnen is dat een mentale inspanning die er niet meer bij kan”, klinkt het. Ook over het capaciteitstarief, dat gezinnen sinds 1 januari aanspoort hun verbruik te spreiden, uit de Gezinsbond zijn twijfels. Volgens de enquête kan slechts de helft van de gezinnen de impact van het capaciteitstarief op de factuur inschatten. Ruim een kwart houdt er helemaal geen rekening mee.
Marktvereenvoudiging
Een oplossing ligt volgens de Gezinsbond in een vereenvoudiging van het aanbod. “Stel limieten voor de speelruimte van leveranciers met marktparameters,” stelt de Gezinsbond voor. Daarnaast pleit de bond voor een voordelige basisvoorziening van water en energie, net zoals bij de huidige waterfactuur. “Het comfort- en luxeverbruik kunnen dan meer kosten.” Toch kun je eenvoudig verschillende leveranciers vergelijken via Mijnenergie.be. Je kan gemakkelijk diverse contracten vergelijken. Ook maak je eenvoudig de overstap naar de best passende formule. Zo bespaar je optimaal. [cta_box]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Verschillende energieleveranciers rekenen kosten aan voor eigenaars van zonnepanelen en een terugdraaiende teller. Ze schr…

De consument raakt niet wijs uit de energiemarkt en zijn stroom- en aardgasfactuur. Hij is nauwelijks op de hoogte van de …

De VREG keurde de niet-periodieke nettarieven voor 2023 goed. Dat zijn onder meer: - de aansluittarieven: de tarieven die je betaalt bij een nieuwe aansluiting op het distributienet of een aanpassing aan je bestaa… - de tarieven voor diensten op aanvraag van de netgebruiker: de tarieven die je betaalt voor diensten die de distributienetbeheerder aan je levert, zoals de plaatsing van een digitale meter op je vraag. De niet-periodieke tarieven stijgen met 10% tegenover 2022. De reden voor die toename is de hoge inflatie. Die leidt tot hogere kosten voor de distributienetbeheerders.

In 2025 zijn naar schatting 1,15 miljoen Belgen eigenaar van een tweede verblijf. Ook in je tweede woning verbruik je energie. Maa…