Contact
  • FR
  • EN
Log in
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
     
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
  • Energieleveranciers vergelijken
  • Energieleveranciers in België
  • Nieuws
  • FAQ
Log in
  • Energie
  • Financiën
  • Verzekeringen
  • Telecom
  • Ziekenfondsen
Contact
  • Français
  • English

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Energie vergelijken

  • Energie vergelijken
  • Elektriciteit vergelijken
  • Gas vergelijken
  • Bedrijven
  • Promoties & kortingen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Mijnenergie.be heeft gemiddeld 462.254 bezoekers per maand, gemeten over de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?
  • Home
  • Blog
  • Meters
  • Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?

Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand?

  • 9 mei 2018
  • |
  • Laatste update op 16 december 2024
  • |
  • 4 min.

Een foutieve meterstand op je eindafrekening? Meld de verkeerde meterstand zeker aan de klantendienst van je energieleverancier, of het nu in je voordeel is of niet.

Wat moet je doen bij een verkeerde meterstand? Wie contacteer je en hoe ga je te werk? Hoe moet je reageren bij een conflict en binnen welke termijn en onder welke voorwaarden kan je een terugbetaling vragen? Een stappenplan!

Meterstandopname bij analoge of dititale meter

Beschik je nog over een analoge meter? Dan kan je distributienetbeheerder een meteropnemer naar je huis sturen om de meterstand op te nemen. Het kan ook zijn dat je de meterstand zelf moet opnemen en doorgeven via een meteropnamekaart. Het risico dat een verkeerde meterstand wordt geregistreerd, is niet onbestaande.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Ik vergelijk nu

Beschik je al over een digitale meter? Dan hoeft er geen meteropnemer meer aan huis te komen. En je hoeft ook zelf geen meterstanden meer door te geven. Je distributienetbeheerder (Fluvius voor Vlaanderen) kan namelijk automatisch vanop afstand de digitale meterstand opnemen. Tot nu toe werden er geen problemen gemeld over verkeerde meterstanden met een digitale meter.

Hoe kan je een verkeerde meterstand doorgeven?

Een verkeerde meterstand op je eindafrekening kan verschillende oorzaken hebben:

  • De technieker van je distributienetwerkbeheerder (DNB) heeft een fout gemaakt tijdens de meting.
  • Je hebt zelf een verkeerde meterstand aan je DNB doorgegeven.
  • De technieker van je DNB heeft je meter niet kunnen controleren en je hebt je meterstand niet doorgegeven. Je energieverbruik wordt dan geschat op basis van het vorige jaar.
  • Je elektriciteits- en/of aardgasmeter is defect. Je kan dan aan je DNB vragen om te controleren of de gegevens van je meter juist zijn.

Profiteer van promoties en kortingen!

Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.

Ik vergelijk gratis

Opgelet: om je aardgas- en/of elektriciteitsmeter door je DNB te laten controleren, betaal je een hoog voorschot (tussen € 300 en € 600). Dat voorschot wordt enkel terugbetaald als je meter wel degelijk defect is.

Ga dus zeker na of een sterke stijging van je energiefactuur niet te wijten is aan andere factoren: een gezinsuitbreiding, nieuwe energieverslindende elektrische toestellen, een te hoge prijs per KWh op je energiecontract,…

Foute meterstand op factuur: wie contacteren?

Staat er een verkeerde meterstand op je eindafrekening? Laat dit dan zo snel mogelijk rechtzetten. Contacteer de klantendienst van je energieleverancier. Je leverancier zal je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code opvragen. Vervolgens zal hij aan je DNB vragen om een nieuwe meting uit te voeren.

Zelfs als een verkeerde meterstand in je voordeel is, moet je vroeg of laat toch het prijsverschil terugbetalen. Je kiest beter voor een aangepast maandelijks voorschot in plaats van een onaangename verrassing op je eindfactuur.

Klacht ingediend, maar geen rechtzetting? 

  • Stuur een aangetekende brief (of een e-mail) naar de klachtendienst van je energieleverancier.

Vermeld opnieuw je klantnummer, je factuurnummer en je EAN-code. Laat weten dat het te betalen bedrag volgens jou het resultaat is van een verkeerde meterstand. De aangetekende brief kan gebruikt worden als bewijs van betwisting.

  • Neem contact op met je distributienetwerkbeheerder (DNB) die al je meterstanden kan controleren.
  • Als je binnen tien werkdagen nog geen antwoord van je leverancier of DNB ontvangen hebt:

  1. Dien een klacht in bij de federale Ombudsdienst voor Energie.
  2. Dien een klacht in bij de regionale Ombudsdienst voor Energie van de VREG.

Recht op terugbetaling bij verkeerde meterstand?

In twee specifieke gevallen kan je een financiële vergoeding krijgen op voorwaarde dat je een klacht indient:

  • Als je energieleverancier binnen de wettelijk vastgelegde termijn (10 werkdagen) geen gevolg aan je klacht gegeven heeft.
  • Als bevestigd werd dat je meterstand verkeerd is, maar je energieleverancier je ondertussen nog geen aangepaste factuur verstuurd heeft. Het bedrag in jouw voordeel zou binnen 30 dagen na de datum van de eindafrekening terugbetaald moeten worden.

Neem contact op met een adviseur

Bel ons op 0800 98765

Bron: De accuraatheid van je meter checken (Sibelga)

Author

Inhoud

  • Hoe kan je een verkeerde meterstand doorgeven?
  • Foute meterstand op factuur: wie contacteren?
  • Klacht ingediend, maar geen rechtzetting? 
  • Recht op terugbetaling bij verkeerde meterstand?

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Overview of energy prices in Belgium

Energyprice.be offers a complete overview of current energy prices in all cities in Belgium. Are you paying too much?

Energy prices in your city

Meer lezen op onze blog

4 manieren om je gemiddelde verbruik van gas (en elektriciteit) te berekenen
Verbruik en advies
4 manieren om je gemiddelde verbruik van gas (en elektriciteit) te berekenen

Hoe maak je een goede inschatting of een exacte berekening van je gasverbruik? Je gasmeter correct aflezen en de juiste elementen …

7 min.
Meer lezen
Energienieuws november: hogere zonnepanelentoeslag bij Mega, nieuwe leverancier Belvus Energie en licht gestegen prijzen
Prijzen en facturen
Energienieuws november: hogere zonnepanelentoeslag bij Mega, nieuwe leverancier Belvus Energie en licht gestegen prijzen

De maandelijkse tariefkaarten bevatten naast aangepaste prijsformules ook nog andere wijzigingen. Die bundelen we in een beknopt o…

2 min.
Meer lezen
Je energiefactuur vereenvoudigd vanaf 1 januari 2022!
Energiemarkt
Je energiefactuur vereenvoudigd vanaf 1 januari 2022!

Sinds 2018 zijn de spelers op de energiemarkt en de verenigingen ter bestrijding van armoede samen vragende partij om een vereenvo…

5 min.
Meer lezen
Energieprijzen stegen voorbije jaar veel sneller dan in buurlanden
Prijzen en facturen
Energieprijzen stegen voorbije jaar veel sneller dan in buurlanden

Uit cijfers van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie blijkt dat ons land de energieprijzen afgelopen jaar gemiddeld twee k…

Meer lezen