Verplicht basiscontract in aanbod energieleveranciers? Dan kost het je waarschijnlijk meer

Verplicht basiscontract in aanbod energieleveranciers? Dan kost het je waarschijnlijk meer

  • |
  • 23 juli 2024
  • |
  • Laatste update op 21 maart 2025
  • |
  • 3 min.

Energiewaakhond CREG vraagt in zijn nota aan formateur De Wever om energieleveranciers te verplichten een zogenaamd basiscontract aan te bieden. Dergelijk contract omvat alle standaarddiensten, zoals de verzending van papieren facturen en telefonische ondersteuning. Mijnenergie.be becijferde dat wie dergelijk basiscontract vandaag al aanbiedt, daar wel een hogere prijs voor aanrekent.

De federale energieregulator CREG, de waakhond voor de energiesector in ons land, heeft formateur Bart De Wever een wenslijstje voor de nieuwe regering bezorgd. Een opvallend element is de vraag naar een verplicht standaardproduct in het aanbod, die het voor consumenten gemakkelijker zou maken om producten te vergelijken. Dat product zou alleen betrekking hebben op energie en geen aanvullende diensten omvatten. Enkel leveranciers met ten minste 200.000 klanten vallen onder die vooropgestelde regel.

Tot 300 euro duurder

Een contract met basisdienst garandeert de verzending van papieren facturen en de mogelijkheid om via verschillende kanalen contact op te nemen met de leverancier, zonder beperkt te zijn tot onlinekanalen. Kristof De Paepe, energie-expert bij Mijnenergie.be, stelt vast dat dergelijk contracttype nu al tot het aanbod van verschillende energieleveranciers behoort. “Veelal proberen die spelers wel de klant te verleiden om voor een contractformule met hoofdzakelijk onlinedienstverlening te opteren. Ze kennen dan vaak bijkomende kortingen toe.” Die vaststelling staaft De Paepe aan de hand van concrete cijfers. “Kies je via Mijnenergie.be voor een basistarief, met telefonische ondersteuning en papieren facturatie, dan betaal je bij TotalEnergies bijvoorbeeld ongeveer 300 euro meer voor de combinatie van stroom en aardgas. Bij Mega en Luminus loopt het verschil eveneens stevig op. Bovendien zou zo’n basiscontract misschien geen voorwaardelijke kortingen mogen bevatten, terwijl dergelijke acties de prijs voor de consument net stevig naar beneden duwen.”

“Niet de beste deal”

Kristof De Paepe erkent het belang van een toegankelijke energiemarkt, ook voor wie een persoonlijke, offlinedienstverlening verkiest. “Almaar meer consumenten verkiezen een onlinecontract omwille van het gemak en het duurzaamheidsaspect – er is dan ook minder correspondentie op papier. Tegelijk opteren nog heel wat consumenten voor persoonlijk contact en briefwisseling. De vraag is wel of de verplichting van een basisaanbod de prijzen naar beneden zal halen. Blijft de situatie zoals die vandaag is, dan scoor je met zo’n contract niet de beste deal.”   [cta_box center]        

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen
Energiemarkt
Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen

De brutoprijzen voor elektriciteit zijn in het weekend van 7-8 december 2019 opmerkelijk gezakt, wat op sommige momenten zelf…

3 min.
Meer lezen
Hoeveel kost tuinverlichting op jaarbasis?
Prijzen en facturen
Hoeveel kost tuinverlichting op jaarbasis?

Nu het sneller donker wordt, zorgt tuinverlichting ervoor dat je ’s avonds – al dan niet onder een luifel en dekentje – la…

Meer lezen
Enkelvoudige meter of tweevoudige meter: welke meter kies je best?
Meters
Enkelvoudige meter of tweevoudige meter: welke meter kies je best?

In België beschikt elke woning die op het elektriciteitsnet is aangesloten over een elektriciteitsmeter. Die meters zijn er in ver…

9 min.
Meer lezen
Wachttijd voor goedkeuring nieuwe zonnepanelen loopt op
Energiemarkt
Wachttijd voor goedkeuring nieuwe zonnepanelen loopt op

De wachttijd voor het goedkeuren van nieuwe installaties van zonnepanelen loopt bij Fluvius op tot vijf maanden.

Meer lezen