
Verplicht basiscontract in aanbod energieleveranciers? Dan kost het je waarschijnlijk meer
Energiewaakhond CREG vraagt in zijn nota aan formateur De Wever om energieleveranciers te verplichten een zogenaamd basiscontract aan te bieden. Dergelijk contract omvat alle standaarddiensten, zoals de verzending van papieren facturen en telefonische ondersteuning. Mijnenergie.be becijferde dat wie dergelijk basiscontract vandaag al aanbiedt, daar wel een hogere prijs voor aanrekent.
De federale energieregulator CREG, de waakhond voor de energiesector in ons land, heeft formateur Bart De Wever een wenslijstje voor de nieuwe regering bezorgd. Een opvallend element is de vraag naar een verplicht standaardproduct in het aanbod, die het voor consumenten gemakkelijker zou maken om producten te vergelijken. Dat product zou alleen betrekking hebben op energie en geen aanvullende diensten omvatten. Enkel leveranciers met ten minste 200.000 klanten vallen onder die vooropgestelde regel.
Tot 300 euro duurder
Een contract met basisdienst garandeert de verzending van papieren facturen en de mogelijkheid om via verschillende kanalen contact op te nemen met de leverancier, zonder beperkt te zijn tot onlinekanalen. Kristof De Paepe, energie-expert bij Mijnenergie.be, stelt vast dat dergelijk contracttype nu al tot het aanbod van verschillende energieleveranciers behoort. “Veelal proberen die spelers wel de klant te verleiden om voor een contractformule met hoofdzakelijk onlinedienstverlening te opteren. Ze kennen dan vaak bijkomende kortingen toe.” Die vaststelling staaft De Paepe aan de hand van concrete cijfers. “Kies je via Mijnenergie.be voor een basistarief, met telefonische ondersteuning en papieren facturatie, dan betaal je bij TotalEnergies bijvoorbeeld ongeveer 300 euro meer voor de combinatie van stroom en aardgas. Bij Mega en Luminus loopt het verschil eveneens stevig op. Bovendien zou zo’n basiscontract misschien geen voorwaardelijke kortingen mogen bevatten, terwijl dergelijke acties de prijs voor de consument net stevig naar beneden duwen.”
“Niet de beste deal”
Kristof De Paepe erkent het belang van een toegankelijke energiemarkt, ook voor wie een persoonlijke, offlinedienstverlening verkiest. “Almaar meer consumenten verkiezen een onlinecontract omwille van het gemak en het duurzaamheidsaspect – er is dan ook minder correspondentie op papier. Tegelijk opteren nog heel wat consumenten voor persoonlijk contact en briefwisseling. De vraag is wel of de verplichting van een basisaanbod de prijzen naar beneden zal halen. Blijft de situatie zoals die vandaag is, dan scoor je met zo’n contract niet de beste deal.” [cta_box center]
Meer lezen op onze blog

Recent becijferde de CREG dat 1,2 miljoen Belgische huishoudens op jaarbasis 1000 euro te veel betalen voor hun elektricit…

Ongeveer een miljoen gezinnen betaalt vandaag een sociaal energietarief. Het helpt om de kosten voor elektriciteit en aard…

- Het aantal klachten dat de federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG…
- Dat dalend aantal klachten resulteert in een verbetering van de score in de klachtenindicator voor enkele leveranciers:
- Zo gaat TotalEnergies Power&Gas Belgium van één ster naar twee sterren;
- Elegant en Engie Electrabel krijgen er ook één ster bij en hebben nu elk vier sterren;
- Dats 24 gaat van vier naar vijf sterren;
- Power Online (Mega) gaat van vier naar drie sterren;
- Andere leveranciers behouden hetzelfde aantal sterren tegenover het vorig kwartaal.

Gasnetbedrijf Fluxys moet 550 miljoen euro terugbetalen aan de gebruikers van zijn diensten. Het gaat om een compensatie van de me…