Verplicht basiscontract in aanbod energieleveranciers? Dan kost het je waarschijnlijk meer

Verplicht basiscontract in aanbod energieleveranciers? Dan kost het je waarschijnlijk meer

  • |
  • 23 juli 2024
  • |
  • Laatste update op 21 maart 2025
  • |
  • 3 min.

Energiewaakhond CREG vraagt in zijn nota aan formateur De Wever om energieleveranciers te verplichten een zogenaamd basiscontract aan te bieden. Dergelijk contract omvat alle standaarddiensten, zoals de verzending van papieren facturen en telefonische ondersteuning. Mijnenergie.be becijferde dat wie dergelijk basiscontract vandaag al aanbiedt, daar wel een hogere prijs voor aanrekent.

De federale energieregulator CREG, de waakhond voor de energiesector in ons land, heeft formateur Bart De Wever een wenslijstje voor de nieuwe regering bezorgd. Een opvallend element is de vraag naar een verplicht standaardproduct in het aanbod, die het voor consumenten gemakkelijker zou maken om producten te vergelijken. Dat product zou alleen betrekking hebben op energie en geen aanvullende diensten omvatten. Enkel leveranciers met ten minste 200.000 klanten vallen onder die vooropgestelde regel.

Tot 300 euro duurder

Een contract met basisdienst garandeert de verzending van papieren facturen en de mogelijkheid om via verschillende kanalen contact op te nemen met de leverancier, zonder beperkt te zijn tot onlinekanalen. Kristof De Paepe, energie-expert bij Mijnenergie.be, stelt vast dat dergelijk contracttype nu al tot het aanbod van verschillende energieleveranciers behoort. “Veelal proberen die spelers wel de klant te verleiden om voor een contractformule met hoofdzakelijk onlinedienstverlening te opteren. Ze kennen dan vaak bijkomende kortingen toe.” Die vaststelling staaft De Paepe aan de hand van concrete cijfers. “Kies je via Mijnenergie.be voor een basistarief, met telefonische ondersteuning en papieren facturatie, dan betaal je bij TotalEnergies bijvoorbeeld ongeveer 300 euro meer voor de combinatie van stroom en aardgas. Bij Mega en Luminus loopt het verschil eveneens stevig op. Bovendien zou zo’n basiscontract misschien geen voorwaardelijke kortingen mogen bevatten, terwijl dergelijke acties de prijs voor de consument net stevig naar beneden duwen.”

“Niet de beste deal”

Kristof De Paepe erkent het belang van een toegankelijke energiemarkt, ook voor wie een persoonlijke, offlinedienstverlening verkiest. “Almaar meer consumenten verkiezen een onlinecontract omwille van het gemak en het duurzaamheidsaspect – er is dan ook minder correspondentie op papier. Tegelijk opteren nog heel wat consumenten voor persoonlijk contact en briefwisseling. De vraag is wel of de verplichting van een basisaanbod de prijzen naar beneden zal halen. Blijft de situatie zoals die vandaag is, dan scoor je met zo’n contract niet de beste deal.”   [cta_box center]        

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Energieleverancier Energy2Business failliet
Energiemarkt
Energieleverancier Energy2Business failliet

De ondernemingsrechtbank van Luik heeft de energieleverancier Energy2Business failliet verklaard. Energy2Business is een l…

Meer lezen
Maandelijkse afrekening voor energie: wat zijn de voor- en nadelen?
Prijzen en facturen
Maandelijkse afrekening voor energie: wat zijn de voor- en nadelen?

De maandelijkse voorschotfactuur die je vandaag betaalt, wijkt bij de huidige hoge energieprijzen en telewerk mogelijk ste…

3 min.
Meer lezen
Terugdraaiende teller versus digitale meter: wat is het effect op de factuur vandaag?
Meters
Terugdraaiende teller versus digitale meter: wat is het effect op de factuur vandaag?

Op 1 maart 2021 publiceerde het Belgisch Staatsblad het arrest dat het principe van de terugdraaiende teller voor zonnepan…

Meer lezen
Gasprijzen stijgen met 30% na Russische invasie
Prijzen en facturen
Gasprijzen stijgen met 30% na Russische invasie

De Russische inval in Oekraïne leidt tot een forse prijsstijging op de internationale gasmarkten. De prijzen op de toonaangevende …

Meer lezen