Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

  • |
  • 19 juli 2023
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. Dat is een sterke stijging tegenover 2021 (19 minuten en 52 seconden). Ook de gemiddelde duur zonder aardgas nam toe. Dat blijkt uit data van de VREG.

Het aantal klachten over storingen op laagspanning stijgt sterk, van 2.679 meldingen in 2021 naar 3.096 meldingen in 2022. De ontevredenheid over de dienstverlening nam in 2022 licht af, na een sterke stijging in 2020 en 2021. Het aantal klachten over de klantenservice stijgt sterk. Die gaan vooral over:

  • lange verwerkingen van aanmeldingen van PV-installaties;
  • spanningsproblemen die leiden tot uitvallende omvormers;
  • geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.

Zowel bij de Vlaamse elektriciteitsdistributienetbeheerders als bij de beheerder van het plaatselijk vervoernet daalt het kwaliteitsniveau voor onderbrekingen, bij de distributienetbeheerder voornamelijk door onderbrekingen op middenspanning.

Wat stellen we vast voor aardgas?

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 20 minuten en 25 seconden geen aardgas. Dat is wat hoger dan in 2021. Dat weerspiegelt de uitrol van de digitale gasmeter. Door het groter aantal geplaatste meters stijgt het aantal geplande onderbrekingen. Het aantal klachten over de dienstverlening stijgt. Het gaat vooral over deze onderwerpen:

  • meting;
  • klantenservice.
  • Mogelijke andere oorzaken voor de stijging van het aantal klachten zijn de hoge gasprijzen in 2022, een verhoogde aandacht voor het energieverbruik en geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.
Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Meterstanden doorgeven: zo weet je energieleverancier hoeveel je maandelijks verbruikt
Verbruik en advies
Meterstanden doorgeven: zo weet je energieleverancier hoeveel je maandelijks verbruikt

Bij contracten met een variabel tarief wijzigt het kilowattuurtarief in de loop van het jaar. Toch moet je slechts eenmaal…

3 min.
Meer lezen
Faillissement van Vlaamse Energieleverancier
Autre
Faillissement van Vlaamse Energieleverancier

Op 7 december werd de elektriciteits- en gasleverancier Vlaamse Energieleverancier, die sinds 2019 op de markt is, failliet verkla…

4 min.
Meer lezen
Injectietarief hoger dan verbruikstarief: ontvang je meer voor de stroom die je opwekt dan je verbruikt?
Verbruik en advies
Injectietarief hoger dan verbruikstarief: ontvang je meer voor de stroom die je opwekt dan je verbruikt?

Wie de tariefkaarten van zijn energieleverancier raadpleegt, heeft het misschien al gemerkt: bij verschillende spelers lig…

2 min.
Meer lezen
Luminus introduceert nu ook dynamisch tarief, al is het al een jaar verplicht
Energieleveranciers
Luminus introduceert nu ook dynamisch tarief, al is het al een jaar verplicht

Luminus biedt sinds 1 januari een stroomtarief aan dat elk uur van de dag wijzigt, op basis van de vraag en het aanbod op …

3 min.
Meer lezen