Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

  • |
  • 19 juli 2023
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. Dat is een sterke stijging tegenover 2021 (19 minuten en 52 seconden). Ook de gemiddelde duur zonder aardgas nam toe. Dat blijkt uit data van de VREG.

Het aantal klachten over storingen op laagspanning stijgt sterk, van 2.679 meldingen in 2021 naar 3.096 meldingen in 2022. De ontevredenheid over de dienstverlening nam in 2022 licht af, na een sterke stijging in 2020 en 2021. Het aantal klachten over de klantenservice stijgt sterk. Die gaan vooral over:

  • lange verwerkingen van aanmeldingen van PV-installaties;
  • spanningsproblemen die leiden tot uitvallende omvormers;
  • geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.

Zowel bij de Vlaamse elektriciteitsdistributienetbeheerders als bij de beheerder van het plaatselijk vervoernet daalt het kwaliteitsniveau voor onderbrekingen, bij de distributienetbeheerder voornamelijk door onderbrekingen op middenspanning.

Wat stellen we vast voor aardgas?

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 20 minuten en 25 seconden geen aardgas. Dat is wat hoger dan in 2021. Dat weerspiegelt de uitrol van de digitale gasmeter. Door het groter aantal geplaatste meters stijgt het aantal geplande onderbrekingen. Het aantal klachten over de dienstverlening stijgt. Het gaat vooral over deze onderwerpen:

  • meting;
  • klantenservice.
  • Mogelijke andere oorzaken voor de stijging van het aantal klachten zijn de hoge gasprijzen in 2022, een verhoogde aandacht voor het energieverbruik en geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.
Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Hoe proberen energieleveranciers te voorkomen dat klanten hun contract opzeggen?
Energieleveranciers
Hoe proberen energieleveranciers te voorkomen dat klanten hun contract opzeggen?

Sinds 2007 is de energiemarkt geliberaliseerd. Iedereen kan op eender welk moment een nieuw contract afsluiten bij een and…

2 min.
Meer lezen
Ruim één gezin op vijf kan energiefactuur nauwelijks betalen
Prijzen en facturen
Ruim één gezin op vijf kan energiefactuur nauwelijks betalen

20,7% van de Belgische gezinnen leefde in 2019 in energiearmoede. Daarbij gaat het om een situatie waarin het huishouden te kampen…

Meer lezen
Energieprijzen stijgen in 2025: wat met je facturen?
Prijzen en facturen
Energieprijzen stijgen in 2025: wat met je facturen?

In 2025 blijven de energieprijzen in gans België de hoogte ingaan. Welke impact heeft dat op je energiefacturen? En welk contract …

3 min.
Meer lezen
Sociale energietarieven stijgen opnieuw
Prijzen en facturen
Sociale energietarieven stijgen opnieuw

De sociale voor het tweede trimester van 2023 stijgen gemiddeld met 7,7 % voor elektriciteit en met 9,5 % voor aardgas (en warmte)…

Meer lezen