Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Wat met je al ‘opgespaarde’ zonnepanelenopbrengst bij plaatsing digitale meter?

Wat met je al ‘opgespaarde’ zonnepanelenopbrengst bij plaatsing digitale meter?

  • |
  • 17 december 2024
  • |
  • Laatste update op 21 maart 2025
  • |
  • 4 min.

Vanaf 1 januari 2025 is het voor eigenaars van zonnepanelen niet langer mogelijk om de plaatsing van de digitale meter uit te stellen. Maar wat gebeurt er met de energie-overschotten die je tijdens de komende lente en zomer nog opbouwt? Speel je die zomaar kwijt of is er een andere uitkomst? En wat als je erop rekende je huidige herfst- en winterverbruik in de lente en zomer van 2025 via je zonnepanelen te compenseren? Krijg je daar de kans nog toe? Mijnenergie.be stak zijn licht op bij Fluvius.

De terugdraaiende teller behoort binnenkort helemaal tot het verleden. Het uitstel voor de installatie van de digitale meter loopt eind dit jaar af. Die uitzonderingsregel gold voor gezinnen met zonnepanelen jonger dan vijftien jaar en geplaatst voor 2021. Het gaat om 403.000 woningen, appartementen en kleine bedrijven met zonnepanelen.

Buffer niet langer bruikbaar?

Nu de eerste uitnodigingen zijn verstuurd, rijzen enkele praktische vragen. Bij een terugdraaiende teller bouwen veel gezinnen tijdens de lente en zomer immers een energie-overschot op, waarmee ze hun herfst- en winterverbruik deels of volledig afdekken. Gebeurt de plaatsing van de digitale meter tijdens de late lente of de zomer van 2025, dan is die buffer niet langer bruikbaar om het hogere verbruik later op het jaar te compenseren. Wie op die manier een overschot van 1.000 kilowattuur opbouwt, dreigt dus een bittere pil te moeten slikken.

“Vrees onterecht”

Navraag bij Fluvius leert ons dat die vrees ongegrond is. “Wanneer we een digitale meter plaatsen op het moment dat de meterstand van de klant lager is dan bij zijn vorige jaarafrekening – en hij dus zonnestroom heeft opgespaard -, dan krijgt de klant dat saldo gecompenseerd”, licht woordvoerster Lara Lammens toe. “Nemen we als uitgangspunt dat je met de terugdraaiende teller 1.000 kilowattuur meer opgewekt hebt, dan je hebt verbruikt. In dat geval trekken wij na de plaatsing van de digitale meter die 1.000 kilowattuur af van de eerstvolgende eindafrekening. Je betaalt dus voor die 1.000 kilowattuur geen verbruikskosten.” Gezinnen die hun jaarlijkse afrekening aan het einde van de winter ontvangen, opperen dan weer dat ze deze winter wel een prosumententarief betalen, terwijl ze de kans niet krijgen om het verbruik tijdens de lente en zomer te compenseren. “In de mate van het mogelijke vormt het jaarlijkse moment van meteropname voor ons een eerste leidraad voor de planning van de uitrol van de digitale meter bij eigenaars van zonnepanelen”, stelt Lara Lammens. “Alleen is het niet haalbaar om die altijd te volgen. Op zich maakt de timing ook niet zoveel uit. Elk opgebouwd saldo wordt immers automatisch gecompenseerd en de klant betaalt enkel een prosumententarief voor de maanden dat hij nog een terugdraaiende teller had.”

Volgt er een tussentijds factuur?

Fluvius geeft de leveranciers mee dat de plaatsing van de digitale meter geen trigger vormt voor een tussentijdse factuur of een vervroegde slotfactuur. Je ontvangt normaliter dus geen tussentijdse afrekening. [cta_box]  

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Is de droogkast nog altijd een energievreter?
Verbruik en advies
Is de droogkast nog altijd een energievreter?

De droogkast staat bekend als één van de grootste energievreters in de woning. De waslijn of het droogrek vormen het logis…

2 min.
Meer lezen
Wat is vandaag het gemiddelde prijsverschil tussen een vast en variabel energietarief?
Andere
Wat is vandaag het gemiddelde prijsverschil tussen een vast en variabel energietarief?

Dankzij een contract met een vast energietarief weet je zeker wat het komende jaar brengt op het vlak van energiekosten. W…

Meer lezen
Aantal klachten leveranciers blijft dalen
Andere
Aantal klachten leveranciers blijft dalen

  • Het aantal klachten dat de federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG…
  • Dat dalend aantal klachten resulteert in een verbetering van de score in de klachtenindicator voor enkele leveranciers:
    • Zo gaat TotalEnergies Power&Gas Belgium van één ster naar twee sterren;
    • Elegant en Engie Electrabel krijgen er ook één ster bij en hebben nu elk vier sterren;
    • Dats 24 gaat van vier naar vijf sterren;
    • Power Online (Mega) gaat van vier naar drie sterren;
    • Andere leveranciers behouden hetzelfde aantal sterren tegenover het vorig kwartaal.

1 min.
Meer lezen
CREG stapt over naar vergelijkingsmethode gebruikt op mijnenergie.be
Energiemarkt
CREG stapt over naar vergelijkingsmethode gebruikt op mijnenergie.be

Vanaf november 2022 zullen alle gewestelijke en federale energieregulatoren een uniforme methode gebruiken om de geschatte…

1 min.
Meer lezen