Aantal klachten rond energie neemt fors toe

Aantal klachten rond energie neemt fors toe

  • |
  • 17 januari 2023
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025
  • |
  • 1 min.

De federale ombudsdienst voor energie ontving vorig jaar 26.920 klachten. Dat cijfer ligt nagenoeg 300 procent hoger dan in 2021, wat toen al een record betekende. Vooral hoge voorschotfacturen en  problemen met de meterstand of eindafrekening leiden tot ongenoegen. Het aantal klachten over de klantendiensten van energieleveranciers valt sinds november terug. De ombudsdienst ontvangt ook almaar meer meldingen rond facturatieproblemen, bijvoorbeeld bij een laattijdige opmaak van de factuur of over de leesbaarheid ervan.

hanna.deweirdt
Authorhanna.deweirdt

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    Gasprijs zet daling verder
    Prijzen en facturen
    Gasprijs zet daling verder

    De gasprijzen op de richtinggevende TTF-beurs zakken vandaag opnieuw met drie procent. Eén megawattuur aardgas kost nu nog…

    Meer lezen
    Minister Demir wil capaciteitstarief uitstellen tot 2025
    Prijzen en facturen
    Minister Demir wil capaciteitstarief uitstellen tot 2025

    Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) pleit voor de uitstel van het nieuwe capaciteitstarief tot in 2025. Ze laakte daarb…

    Meer lezen
    Eneco trekt zich terug uit Brussel
    Energieleveranciers
    Eneco trekt zich terug uit Brussel

    Eneco bouwt de energielevering aan Brusselse residentiële klanten af. De leverancier neemt niet langer nieuwe klanten aan. Lopende…

    Meer lezen
    Belg wil momenteel maximaal op energie besparen
    Energiemarkt
    Belg wil momenteel maximaal op energie besparen

    De stroom- en gasprijzen bevinden zich al enkele weken op een uitzonderlijk laag peil. Daar zorgt de combinatie van een stralende …

    Meer lezen