Dure eindafrekening voor eigenaars van zonnepanelen en digitale meter

Dure eindafrekening voor eigenaars van zonnepanelen en digitale meter

  • |
  • 19 maart 2021
  • |
  • Laatste update op 29 juli 2025

Voor vele duizenden gezinnen met zonnepanelen en een digitale meter loopt de eindafrekening bijzonder hoog op. We leggen uit hoe dat komt.

Prosumenten met een digitale meter vallen sinds 1 maart onder de nieuwe tariefregeling met verbruiks- en injectietarief. Om de nieuwe tarifering in werking te laten treden, ontvangen zij een eindafrekening voor de periode tussen hun laatste slotfactuur en 1 maart. Voor wie bijvoorbeeld in oktober zijn vorige slotfactuur betaalde, behelst die nieuwe eindafrekening enkel de periode van oktober tot maart. Dat betekent meteen ook dat ze geen kans meer krijgen om hun winterverbruik nog te compenseren met de energieproductie in de lente en zomer. Het resultaat: een eindafrekening die oploopt tot al snel enkele honderden of zelfs duizenden euro’s.

Dubbele nettarieven

Maar er is meer. Eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter betalen ook dubbele netkosten. Hoe dat komt? De distributienettarieven zijn gekoppeld aan het energieverbruik. Bij de terugdraaiende teller bedroeg het gecompenseerde energieverbruik op jaarbasis in veel gevallen nul kWh. Nu de compensatie tijdens de zomermaanden niet meer tot de mogelijkheden behoort, betalen die vele duizenden consumenten dus plots ook distributienettarieven voor de vorige herfst- en winterperiode. Daarnaast ontsnappen ze voor de eindafrekening van diezelfde periode eveneens niet aan het prosumententarief.

VREG zoekt oplossing voor hoge eindafrekening

De VREG liet de redactie van VRT NWS  weten dat ze het probleem erkent en op zoek gaat naar een uitweg voor de te hoge eindafrekening van de nettarieven. De Vlaamse energieregulator plaatste onlangs ook volgende toelichting op zijn website:

Update: De VREG plaatste onlangs een toelichting op zijn website: “In de afrekeningsfactuur die u zonet ontvangen hebt worden uw energiekost, kWh-gebaseerde heffingen en btw aangerekend op basis van uw gecompenseerde afname in de periode sinds uw vorige meteropname. Ook voor uw nettarieven wordt u zoals gebruikelijk deels aangerekend op basis van uw gecompenseerde afname; deels op basis van het prosumententarief. Het is niet zo dat u tweemaal de nettarieven betaalt.”

[cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Kurt Deman travaille comme journaliste pour des revues spécialisées et des médias d'information depuis plus de vingt ans. Membre de l'équipe éditoriale de Comparateur-energie.be, il suit de près la législation et les tendances énergétiques afin de vous aider à optimiser vos économies.

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Meer lezen op onze blog

Hoe en wanneer kan je het best energieleveranciers vergelijken?
Verbruik en advies
Hoe en wanneer kan je het best energieleveranciers vergelijken?

Niemand betaalt graag te veel, en al zeker niet voor energie. Als je een energiecontract afsluit, heb je waarschijnlijk ook de ver…

5 min.
Meer lezen
Hoe voorkom je onaangename verrassingen bij een variabel energietarief?
Verbruik en advies
Hoe voorkom je onaangename verrassingen bij een variabel energietarief?

Vandaag is het amper mogelijk om een vast contract voor gas of elektriciteit af te sluiten. Wie zijn huidige contract verl…

2 min.
Meer lezen
Invoering capaciteitstarief uitgesteld tot 1 januari 2023
Prijzen en facturen
Invoering capaciteitstarief uitgesteld tot 1 januari 2023

De invoering van het capaciteitstarief voor energie is nogmaals uitgesteld. De nieuwe methode voor het berekenen van de ne…

Meer lezen
Hoeveel energie bespaar je nu echt door de thermostaat een tandje lager te zetten?
Verbruik en advies
Hoeveel energie bespaar je nu echt door de thermostaat een tandje lager te zetten?

Zet de thermostaat een graadje lager. Het is misschien wel het populairste advies om tijdens herfst- en wintermaanden ener…

2 min.
Meer lezen