Kleine energieleveranciers, grootste klanttevredenheid

Kleine energieleveranciers, grootste klanttevredenheid

  • |
  • 5 november 2019
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025

Test Aankoop ging onlangs na hoe wij als consumenten denkt over onze energieleveranciers. Wat blijkt? Hoe kleiner onze energieleverancier, hoe meer tevreden we vaak zijn. Verder zijn we ook hondstrouw aan onze vaste energieleverancier, hoewel een overstap ons veel besparing kan opleveren.

Bijna 13.000 Belgen namen onlangs deel aan een enquête van consumentenorganisatie Test Aankoop. Daaruit kwam naar voor dat vooral de klanten van kleine energieaanbieders het meest opgetogen zijn over hun energieleverancier. De grote spelers bevonden zich meer in het midden en onderaan de hitlijst van klanttevredenheid. Klachten hebben we ook al niet veel: amper 15 procent van de respondenten had problemen te melden in het afgelopen jaar. Nog volgens het onderzoek: we ergeren ons vooral als we te beperkte of foute informatie krijgen in verband met onze energie(factuur). En onze klanttevredenheid over onze energieleveranciers is iets hoger in vergelijking met andere Europese landen als Italië, Spanje en Portugal.

Tip: Ook liever een kleine energieleverancier? Bekijk hier de interessantste prijzen op de markt.

Prijsverschillen

Nog een opvallend aspect: uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de ondervraagden al meer dan vijf jaar bij dezelfde energieleverancier is! Het aantal overstappen blijft beperkt tot 1 op de 5 voor alleen elektriciteit en net iets minder dan 1 op de 3 voor alleen aardgas. Die vaststelling komt overeen met de Marktmonitor van energieregulator Vreg. Daaruit leren we dat een groot aantal mensen zich heel weinig informeert over de energiemarkt. Test Aankoop tekende ook nog eens op dat veel gezinnen de prijsverschillen niet de moeite waard vinden om te veranderen.

Lees ook: Dalende groothandelsprijzen elektriciteit: voordelig voor u?

Honderden euro’s besparing

Nochtans is dat een gemiste kans. Wanneer we zelf de contracten van de energieleveranciers eens bekijken, komen we namelijk tot een opvallende conclusie. Zowel voor elektriciteit als aardgas loopt de kloof tussen het goedkoopste en het duurste aanbod al snel op tot enkele honderden euro’s.

De prijzen bevinden zich vandaag bovendien op een relatief laag peil. Daardoor is de kans groot dat uw huidig contract duurder uitvalt dan de actuele marktprijzen. Dat maakt een overstap extra interessant. Er zijn dus goede redenen waarom energieleveranciers momenteel nieuwe klanten proberen te lokken met aantrekkelijke welkomstkortingen en klanttevredenheid hoog op de agenda zetten. Als consument kan u daar uw voordeel mee doen.

De Marktmonitor van Vreg maakt duidelijk dat veel mensen nog altijd veronderstellen dat een overstap gepaard gaat met een verbrekingsvergoeding. Nochtans kunt u als consument gratis veranderen van energieleverancier. U hoeft enkel een overgangsperiode van 1 maand te respecteren. Sommige leveranciers rekenen wel de jaarlijkse vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan als u minder dan een jaar bij hen aan boord blijft. Die informatie vindt u op uw huidige contract terug.

[cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Coöperatieve energieleveranciers: zo werken ze
Energieleveranciers
Coöperatieve energieleveranciers: zo werken ze

De grote namen op onze energiemarkt zijn de meeste mensen wel bekend, maar ook kleinere spelers winnen de laatste jaren aan belang…

Meer lezen
Energieleverancier voor bedrijven Elexys moet levering in Brussel en Wallonië stopzetten
Energieleveranciers
Energieleverancier voor bedrijven Elexys moet levering in Brussel en Wallonië stopzetten

Energieleverancier Elexys, die de professionele markt bedient, laat zijn klanten weten dat de Waalse en Brusselse net…

1 min.
Meer lezen
Aantal klachten leveranciers blijft dalen
Energieleveranciers
Aantal klachten leveranciers blijft dalen

  • Het aantal klachten dat de federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG…
  • Dat dalend aantal klachten resulteert in een verbetering van de score in de klachtenindicator voor enkele leveranciers:
    • Zo gaat TotalEnergies Power&Gas Belgium van één ster naar twee sterren;
    • Elegant en Engie Electrabel krijgen er ook één ster bij en hebben nu elk vier sterren;
    • Dats 24 gaat van vier naar vijf sterren;
    • Power Online (Mega) gaat van vier naar drie sterren;
    • Andere leveranciers behouden hetzelfde aantal sterren tegenover het vorig kwartaal.

1 min.
Meer lezen
Facturering: waarvoor dient een voorschotfactuur?
Prijzen en facturen
Facturering: waarvoor dient een voorschotfactuur?

Heb je net een nieuw energiecontract afgesloten? Dan zal je binnenkort waarschijnlijk je eerste voorschot voor je toekomstige verb…

6 min.
Meer lezen