Hoeveel kost het opladen van een elektrische fiets?

Hoeveel kost het opladen van een elektrische fiets?
  • 09.06.2021
  • Kurt Deman
  • 3 min

De elektrische fiets stak in coronatijden nog een tandje bij. De Belg kocht in 2020 in totaal net geen 200.000 klassieke e-bikes, waarmee het segment een derde van de fietsmarkt vertegenwoordigde. Maar welke verbruiksfactuur kleeft aan de populaire elektrisch ondersteunde tweewieler vast?

+ 25.000 in 2020

De e-bike biedt tal van voordelen. Hij maakt fietsen toegankelijk voor wie minder sportief aangelegd is of het fysiek lastig krijgt om op eigen kracht vele kilometers te malen. Daarnaast vormt hij bijvoorbeeld ook voor het woon-werkverkeer een milieuvriendelijk en filevrij alternatief voor de wagen. In coronatijden bleek (elektrisch) fietsen bovendien een welgekomen uitlaatklep. Dat effect vertaalt zich ook in de verkoopcijfers. Volgens mobiliteitsfederatie Traxo gingen in 2020 in totaal 25.000 meer elektrische fietsen van de hand dan in 2019.

Bereken zelf uw verbruikskosten

De energiekosten voor het opladen van de e-bike lijken de Belg dus niet af te schrikken. Dat blijkt ook gerechtvaardigd.

Om de herlaadkosten van uw fietsbatterij te berekenen, moet u drie aspecten in rekening brengen:

  1. De spanning (uitgedrukt in Volt (V))
  2. De ladingscapaciteit (in ampère-uur (Ah)): dat getal bepaalt de autonomie van de accu
  3. De kostprijs van uw elektriciteit per kWh: dat bedrag varieert afhankelijk van uw energieleverancier en energiecontract

De eerste twee cijfers leest u af op de accu of in de handleiding van uw elektrische fiets. Veelal drukt de fabrikant de ladingcapaciteit al meteen uit in wattuur en hoeft u beide getallen dus niet meer met elkaar te vermenigvuldigen.

E-bike van het jaar

We nemen als voorbeeld de Batavus Finez E-go Power Sport, door mobiliteitsorganisatie VAB erkend als e-bike van het jaar. De Nederlandse fietsenmaker biedt de keuze uit drie accu’s. We gaan voor onze simulatie uit van de versie met een actieradius van 35 tot 150 kilometer. Een volledige herlaadbeurt verbruikt in dat geval 483 wattuur (Wh), wat overeenkomt met 0,483 kilowattuur (kwh).

10 eurocent per herlaadbeurt

Uit een steekproef via Mijnenergie.be, die we op 8 juni uitvoerden, blijkt dat het goedkoopste energietarief u 21,43 eurocent per kilowattuur kost.

0,483 kWh x 0,21 euro/kWh = 0,10 euro voor één herlaadbeurt. Wie zijn accu 150 keer per jaar oplaadt, betaalt dus 15 euro.

Hoeveel verbruikt een speedpedelec?

We voerden dezelfde test ook uit met de speedpedelec van het jaar: de Riese & Müller Supercharger2 GT vario HS. De standaard inbegrepen DualBattery 1000 heeft een laadcapaciteit van 1.000 Wh. Leggen we dat cijfer naast het goedkoopste energietarief, dan ziet het plaatje er als volgt uit:

1 Kwh x 0,21 euro/kwh = 0,21 euro voor één herlaadbeurt. Bij 150 herlaadbeurten betaalt u dus 32,15 euro.

Hoeveel afstand u met één herlaadbeurt aflegt, hangt uiteraard af van verschillende variabelen. Onder meer de gewenste trapondersteuning, uw gewicht en het parcours dat u aflegt resulteren in grote verschillen.

Effect energieprijzen

We gingen ook het effect van de energieprijs op het herlaadkosten na. Bij het duurste tarief op de energiemarkt betaalde u op 8 juni 28,16 eurocent per kilowatuur. Een herlaadbeurt voor de stadsfiets kost u nu 0,14 euro. Bij 150 herlaadbeurten betaalt u in totaal 21 euro, of 6 euro meer dan bij het goedkoopste energietarief. Aan één oplaadbeurt van de speedpedelec kleeft een prijskaartje van 0,28 euro. Na 150 herlaadbeurten dikt uw energiefactuur met 42 euro aan of 10 euro meer dan  het voordeligste stroomcontract.

Tip: Ga hier na of uw huidige energiecontract wel tot de goedkoopste op de energiemarkt behoort!

Conclusie

De energiekosten hoeven de kosten voor een elektrische fiets of speedpedelec niet in de weg te staan. Het type batterij, het type fietser en de keuze van uw energieleverancier kunnen de kosten wel nog met enkele euro’s laten dalen of stijgen.