
Meer dan half miljoen gezinnen kan energiefactuur niet betalen
550.000 gezinnen vroegen sinds het begin van de coronacrisis betalingsuitstel of een afbetalingplan aan bij hun energieleverancier. Dat blijkt uit een bevraging door Febeg, de sectorfederatie van energiebedrijven, waarvan De Tijd de resultaten onlangs kon inkijken.
Soepelere aanpak energieleveranciers
‘Uitstel van betaling was er altijd al, maar de leveranciers zijn daar sinds corona soepeler mee omgesprongen’, verduidelijkt Marc Van den Bosch, de algemeen directeur van Febeg. ‘Iedereen beseft dat het beter is de factuur met wat vertraging alsnog te kunnen innen, dan dat finaal niets meer wordt afbetaald. Daarom zijn veel afbetaalplannen of uitstel van betaling toegestaan.’
Lager voorschotbedrag
Opvallend is dat 1,2 miljoen gezinnen vroegen hun maandelijks voorschot op de energiefactuur te verlagen, terwijl door het vele thuiswerk het verbruik van de gezinnen net is toegenomen. De Tijd leidt daaruit af dat gezinnen met een lager voorschot mogelijk anticiperen op de gedaalde energieprijzen sinds corona. Het verlagen van de energieprijs gaat evenwel ook gepaard met het risico op een hogere eindfactuur.
[cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

Energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten moeten binnenkort verplicht een dynamische elektriciteitsprijs aanbieden…

FEBEG, de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven, vraagt om meer nuance in de communicatie over energieprijzen…

Je krijgt je energiefactuur regelmatig in je brievenbus of mailbox en schrijft het gevraagde bedrag over. Maar hoe berekent je lev…

Voor veel mensen vormt een verkwikkende douche het onmisbare ritueel om de dag aan te vatten. Hoe zalig dat douchemoment …