Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie

Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie

  • |
  • 17 november 2023
  • |
  • Laatste update op 21 maart 2025

De problemen rond de laattijdige facturatie voor energie zijn nog niet van de baan. Tot begin oktober ontving de Ombudsdienst voor Energie 2.744 klachten rond het uitblijven van de energiefactuur. De dienst omschrijft het als een contractuele wanprestatie en stelt voor om na een termijn van 12 maanden niet langer afrekeningen in het nadeel van de klant toe te laten. Wie nog geld tegoed heeft, maakt aanspraak op nalatigheidsintresten.

Wat veroorzaakt de laattijdige facturatie?

De invoering van het communicatieprotocol MIG6 en het dataplatform ATRIAS in november 2021 ging gepaard met nogal wat groeipijnen. Die problemen blijken nog altijd niet volledig van de baan.

Wat zijn de gevolgen?

De Ombudsdienst identificeert verschillende problemen voor de consument. Wie te hoge voorschotten heeft betaald, verwacht een eindafrekening in zijn voordeel. Door de laattijdige facturatie laat de uitbetaling ervan op zich wachten. Wanneer je een opleg verschuldigd bent, stapelen schulden zich mogelijk op. Bovendien verkort het uitblijven van de factuur de termijn voor rechtzettingen of betwistingen van de meterstanden. Daarnaast bemoeilijkt de laattijdige facturatie de overstap naar een andere energieleverancier.

Hoe groot is het probleem?

In 2022 gingen 2.959 klachten over het uitblijven van de energiefactuur. Een aantal dat we in 2023 minstens zullen evenaren. In mei stelde Marc Van den Bosch, topman van de federatie voor energieleveranciers FEBEG, dat het aantal problematische contracten was afgenomen van 4 procent naar 1,5 procent. Federaal ombudsman Eric Houtman reageerde eerder sceptisch op die berichtgeving.

Welke sanctie stelt de Ombudsdienst voor?

De Ombudsdienst beschouwt een opgelegde termijn van twaalf maanden als redelijk. Eenmaal die termijn overschreden, kan de leverancier geen afrekeningen meer opstellen in het nadeel van de klant. Heeft de consument nog centen tegoed, dan dient de energieleverancier uiteraard wel nog een factuur op te maken. De Ombudsdienst stelt voor om dat bedrag eventueel ook te vermeerderen met nalatigheidsintresten tegen de wettelijke intrestvoet. Dergelijke sancties zijn ook al van toepassing in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Gelden er uitzonderingen?

De betalingsvrijstelling zou wegvallen wanneer de achterstand te wijten is aan het uitblijven van de bezorging van de meterstand door de consument, bij gebruik van een analoge meter. [cta_box color=”dark”]    

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Benzine, diesel of elektrisch: hoe rij je het goedkoopst?
Verbruik en advies
Benzine, diesel of elektrisch: hoe rij je het goedkoopst?

Op termijn rijden we allemaal elektrisch. Maar is het ook vandaag al de beste keuze? Door de energiecrisis weten mensen ni…

3 min.
Meer lezen
Opnieuw verlaten twee energieleveranciers Brusselse markt
Energiemarkt
Opnieuw verlaten twee energieleveranciers Brusselse markt

Energieleveranciers Octa+ en Mega bedienen de Brusselse markt niet langer. Daarmee wordt het aantal beschikbare spelers he…

Meer lezen
Elektriciteitsmarkt vertoonde voorbije week afwijkend patroon
Energiemarkt
Elektriciteitsmarkt vertoonde voorbije week afwijkend patroon

De elektriciteitsprijzen kenden vorige week een ongewone curve. Waar de marktprijzen voor stroom traditioneel op zondag he…  

2 min.
Meer lezen
Minstens vierhonderdduizend gezinnen in energiearmoede
Energiemarkt
Minstens vierhonderdduizend gezinnen in energiearmoede

Uit een studie van energieregulator CREG blijkt dat veel Belgische gezinnen in energiearmoede leven. Eenoudergezinnen of alleensta…

Meer lezen