Benzine, diesel of elektrisch: wat is nu de goedkoopste brandstof?

Benzine, diesel of elektrisch: wat is nu de goedkoopste brandstof?

  • |
  • 8 november 2024
  • |
  • Laatste update op 21 maart 2025
  • |
  • 3 min.

Het aandeel nieuwe, door particulieren gekochte, elektrische auto’s verdubbelde tijdens de eerste zes maanden van 2024 nagenoeg tot 9.347 stuks. Dat betekent dat ook almaar meer eigenaars zelf de verbruikskosten betalen en dus geen beroep doen op de laadpas of laadinfrastructuur van hun werkgever. mijnenergie.be ging na hoe je dat het beste aanpakt en legde de elektrische laadkosten naast die van een benzine- en dieselwagen.

Nieuwe elektrische wagens vertegenwoordigden tijdens de eerste jaarhelft van 2024 bijna één vierde van de markt. De verdubbeling van het aantal aangekochte elektrische voertuigen door particulieren schrijft mobiliteitsfederatie Traxio in grote mate toe aan de Vlaamse aankooppremie. Die tegemoetkoming geldt voor nieuwe elektrische wagens van maximaal 40.000 euro en tweedehandswagens met een oorspronkelijke prijs tot 60.000 euro.

Voor een nieuwe auto legt de overheid 5.000 euro bij, voor een tweedehands 3.000 euro. Die premie verdwijnt vanaf 22 november. Wie als particulier over een elektrische wagen beschikt, laadt het voertuig thuis op of doet een beroep op publieke laadpalen. Voor onze simulatie maken we de vergelijking tussen drie gelijkaardige modellen van Volkswagen: de elektrische ID.3, de Golf 1.5 TSI op benzine en de Golf 2.0 TDI op diesel. De simulatie gaat uit van een gecombineerd verbruik. Hoeveel brandstof je zelf exact verbruikt, hangt onder meer af van je rijstijl.

Thuisladen: 4,74 euro per 100 kilometer

De elektrische ID.3 Pro Perfomance heeft volgens Volkswagen een gecombineerd brandstofverbruik van 153 wattuur per kilometer. Laad je het voertuig thuis op, dan betaal je vandaag volgens het mediaantarief van Mijnenergie.be 31 eurocent per kilowattuur. Aan dat tarief kost een ritje van 100 kilometer je 4,74 euro.

Publieke laadpalen: van 6,27 tot 11,17 euro per 100 kilometer

Laad je jouw wagen onderweg, dan lopen de kosten hoger op. De app van Allego toont dat een snellaadbeurt aan de E313 in Hasselt 73 eurocent per kilowattuur kost. In het centrum van Willebroek betaal je bij een gewone laadbeurt 41 eurocent per kilowattuur. Laden we de elektrische Volkswagen ID.3 op voor een afstand van 100 kilometer, dan betaal je op de aangehaalde locaties dus 11,17 euro of 6,27 euro.

Benzine: 8,81 euro per 100 kilometer

Een laadbeurt aan de benzinepomp kost momenteel 1,6630 euro per liter. De Volkswagen Golf 1.5 TSI kent een theoretisch verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer. Een ritje van 100 kilometer kost je bijgevolg 8,81 euro.

Diesel: 7,50 euro per 100 kilometer

In het huidige autolandschap lijkt de diesel een uitstervend ras. Volkswagen biedt zijn Golf vandaag wel nog altijd in een dieselversie aan. Het gecombineerde verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,34 liter per 100 kilometer. Tegen de actuele dieselprijs van 1,7290 euro per liter tel je voor een verplaatsing van 100 kilometer 7,50 euro neer.

Conclusie

Een thuislaadbeurt biedt de goedkoopste oplossing voor een verplaatsing van 100 kilometer. Onze simulatie is evenwel een momentopname. De federale overheid buigt zich momenteel over een taxshift die de lasten van stroom richting aardgas verlegt. Dat zou de laadfactuur naar beneden kunnen halen. We hielden geen rekening met de mogelijke aanwezigheid van zonnepanelen en een slimme laadpaal. Hoe gerichter je de laadsessies aanstuurt, hoe voordeliger je de batterij oplaadt. De aankoopprijs geldt eveneens als een belangrijk criterium.

Ben jij nog op zoek naar een goedkopere leverancier? Maak dan snel de vergelijking!

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !

Latifa El Manniti
AuthorLatifa El Manniti

I want to calculate how much I can save on my energy bill

Locality

Meer lezen op onze blog

Opstellen eindafrekening loopt vertraging op
Prijzen en facturen
Opstellen eindafrekening loopt vertraging op

Ongeveer tienduizend gezinnen wachten al maanden op hun eindafrekening voor gas en elektriciteit. Dat blijkt uit onderzoek…

Meer lezen
Onderzoek UGent: impact energiecrisis vaak kleiner dan aangenomen
Andere
Onderzoek UGent: impact energiecrisis vaak kleiner dan aangenomen

Op basis van banktransacties van 930.000 Belgische gezinnen blijkt dat de energiefactuur tijdens de energiecrisis veel min…

Meer lezen
5 tips om je elektriciteitsverbruik te berekenen
Verbruik en advies
5 tips om je elektriciteitsverbruik te berekenen

Je elektriciteitsfacturen variëren in functie van de energieprijs en je elektriciteitsverbruik. Ontdek hoe je je elektriciteitsver…

8 min.
Meer lezen
Aardgas in september opnieuw 100 euro duurder geworden
Prijzen en facturen
Aardgas in september opnieuw 100 euro duurder geworden

De energieprijzen blijven stijgen. Dat blijkt  wanneer we de septembertarieven met die van augustus vergelijken. Voor elek…

Meer lezen