Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Deadline voor inleveren groenestroomcertificaten uitgesteld: “goede zaak voor consument”

Deadline voor inleveren groenestroomcertificaten uitgesteld: “goede zaak voor consument”

  • |
  • 19 januari 2024
  • |
  • Laatste update op 26 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Elektriciteitsleveranciers zijn verplicht om elk jaar een groter aandeel van hun elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen te halen. Om dat te bewijzen, moeten ze jaarlijks een overeenkomstige hoeveelheid steuncertificaten voor groene stroom en warmte-krachtkoppeling inleveren.

De productiedoelstellingen van groene stroom vooropgesteld door de Vlaamse Regering werden behaald. Maar omdat een aantal groenestroomcertificaten nog niet toegekend kon worden, dreigt er toch een te krap certificatenaanbod op de markt. Wanneer een energieleverancier te weinig steuncertificaten inlevert om aan zijn certificatenverplichting te voldoen, betaalt hij bovendien een administratieve boete. Om te vermijden dat uiteindelijk de consument het slachtoffer wordt van die boetes, heeft het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) de inleverdeadline uitgesteld tot 31 oktober 2024. Het VEKA noemt het uitstel om die reden een goede zaak. [cta_box center]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

    Postcode

    Meer lezen op onze blog

    Opnieuw verlaten twee energieleveranciers Brusselse markt
    Energiemarkt
    Opnieuw verlaten twee energieleveranciers Brusselse markt

    Energieleveranciers Octa+ en Mega bedienen de Brusselse markt niet langer. Daarmee wordt het aantal beschikbare spelers he…

    Meer lezen
    Wat als je energiefactuur niet lijkt te kloppen?
    Prijzen en facturen
    Wat als je energiefactuur niet lijkt te kloppen?

    Van de 6.639 klachten die de Ombudsman voor Energie vorig jaar ontving, zijn er meer dan duizend rechtstreeks gelinkt aan …

    Meer lezen
    Luminus introduceert nu ook dynamisch tarief, al is het al een jaar verplicht
    Energieleveranciers
    Luminus introduceert nu ook dynamisch tarief, al is het al een jaar verplicht

    Luminus biedt sinds 1 januari een stroomtarief aan dat elk uur van de dag wijzigt, op basis van de vraag en het aanbod op …

    3 min.
    Meer lezen
    Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie
    Prijzen en facturen
    Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie

    De problemen rond de laattijdige facturatie voor energie zijn nog niet van de baan. Tot begin oktober ontving de Ombudsdie…

    Meer lezen