
Veranderen van energieleverancier: hier moet je op letten
Bij de overstap naar een andere energieleverancier geldt de prijs meestal als het doorslaggevende argument. Toch raadpleeg je ook best de algemene voorwaarden. Ze omvatten de rechten en plichten van het energiebedrijf en leren je meer over de aangeboden service. Wij gingen na waar er addertjes onder het gras schuilen.
1. Overstappen is gratis, maar let op met welkomstacties
Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig veranderen van energieleverancier, op voorwaarde dat je een opzegtermijn van minimum een maand respecteert. Dat gebeurt kosteloos, maar je speelt soms wel een deel van je welkomstvoordelen kwijt. Een voorbeeld: het all-in energiecontract Active van ENGIE Electrabel met een looptijd van vier jaar omvat de slimme thermostaat Boxx. Wie het contract vroegtijdig stopzet, moet de restwaarde en de installatieprijs (maximum 298 euro) van Boxx terugbetalen. De Flixpakketten van Essent combineren een vast energietarief voor een looptijd van drie jaar met een slimme thermostaat, dito stekker en een hub. In geval van een vroegtijdige beëindiging van je energiecontract factureert Essent de restwaarde van je Flixtoestellen. Je bekijkt dus best vooraf de voorwaarden die gepaard gaan met je welkomstaanbod.
2. Bijkomende kosten bij onbetaalde factuur
Een factuur vergeten te betalen: het kan iedereen overkomen. De meeste energieleveranciers sturen in dat geval een eerste, kosteloze herinneringsbrief. Energy People rekent voor zijn nalatige klanten wel meteen een vergoeding aan, Eneco Belgium doet dat enkel voor offline klanten. Een tweede herinneringsbrief is bijna altijd betalend. De kostprijs varieert sterk. Luminus tarifeert die aan 8 euro, Eneco rekent 3 euro aan, Ebem beschouwt het als een gratis service. Voor een verdere ingebrekestelling volstaat bij Ecopower de som van 10 euro, Watz factureert het dubbele. Diverse spelers vragen ook een administratieve vergoeding voor het opstellen van een afbetalingsplan. De som van alle onderdelen loopt dus sterk uiteen. De beste oplossing bestaat er uiteraard in om tijdig tot actie over te gaan.
3. Antwoordtermijn
Sommige leveranciers beantwoorden mails van klanten na één werkdag, andere aanbieders vragen meer geduld. Wie een brief per post verstuurt, moet – afhankelijk van het energiebedrijf – twee tot vijf werkdagen wachten op een reactie. Telefonische bijstand gebeurt meestal door een medewerker, maar soms moet je je verhaal kwijt aan een antwoordapparaat. Je vindt dat soort informatie niet tussen de algemene voorwaarden, maar bent vrij om zelf de proef op de som te nemen.
4. Hoe groen is je stroom?
Verschillende energieleveranciers bieden contracten met 100% groene stroom aan: opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en de zon. De zogenaamde ‘grijze’ stroomcontracten bieden energie uit minder duurzame energiebronnen, zoals fossiele brandstoffen en nucleaire energie. Het prijsverschil tussen groene en grijze stroom is veelal minimaal. Via de Stroomchecker van VREG verneem je de herkomst van je energie. Je kan dus bewust voor Belgische stroom opteren.
5. De prijs
U wilt zoveel mogelijk besparen op je energiefactuur. Het loont om de prijzen van de verschillende energieleveranciers naast elkaar te leggen. De prijsvergelijkingsmodule van Mijnenergie.be stelt je in enkele muisklikken het meest voordelige contract voor, op maat van je woning en energiebehoeftes. Doe dus snel de test! Je bepaalt zelf of je opteert voor een vast of een variabel tarief en voor welke looptijd. Vergelijk hier alle prijzen van energieleveranciers [cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

Mijnenergie.be, jouw vergelijkingsplatform voor energieprijzen, steekt in een nieuw jasje! De bedoeling van de nieuwe look? Jouw g…

Een nieuwe app van energieleverancier Eneco laat zijn klanten in Vlaanderen met een digitale meter toe om beter in kaart t…

Een horloge, een keukenweegschaal, het speelgoed van de kinderen of de rookmelder: in elke woning werken nog veel toestell…

Op basis van banktransacties van 930.000 Belgische gezinnen blijkt dat de energiefactuur tijdens de energiecrisis veel min…