
Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator
Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.
| Energieleverancier | Klachtenindicator Q4 2023 | Klachtenindicator Q1 2024 | Evolutie |
| Ecopower | 5 sterren | 5 sterren | = |
| EBEM | 5 sterren | 5 sterren | = |
| Energie.be | 5 sterren | 5 sterren | = |
| Bolt Energie | 5 sterren | 4 sterren | -1 |
| Dats 24 | 5 sterren | 4 sterren | -1 |
| Octa+ | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Luminus | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Engie | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Eneco | 3 sterren | 2 sterren | -1 |
| Mega | 2 sterren | 2 sterren | = |
| Elegant | 3 sterren | 1 ster | -2 |
| TotalEnergies | 1 ster | 1 ster | = |
De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Vanaf vandaag kun je energiecontracten met variabele tarieven via de vergelijker van Mijn Energie op twee manieren tegen het licht…

Fluvius ontving vorig jaar 3.766 klachten over de digitale energiemeters. Dat is een toename van 40 procent ten opzichte v…

In de zomer van 2021 leek er maar één hoofdpunt te zijn in het nieuws: de stijgende energieprijzen. Die indrukwekkende en ongezien…

In het kader van de energiecrisis verlaagde de federale regering de btw-tarieven op energie van 21 naar 6%. Die maatregel …