Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

  • |
  • 16 januari 2024
  • |
  • Laatste update op 26 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.

EnergieleverancierKlachtenindicator Q4 2023Klachtenindicator Q1 2024Evolutie
Ecopower5 sterren5 sterren=
EBEM 5 sterren5 sterren=
Energie.be5 sterren5 sterren=
Bolt Energie5 sterren4 sterren-1
Dats 245 sterren4 sterren-1
Octa+4 sterren3 sterren-1
Luminus4 sterren3 sterren-1
Engie4 sterren3 sterren-1
Eneco3 sterren2 sterren-1
Mega 2 sterren2 sterren=
Elegant3 sterren1 ster-2
TotalEnergies 1 ster1 ster=

De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

    Postcode

    Meer lezen op onze blog

    Mijnenergie.be is de eerste online-prijsvergelijker erkend door de CREG
    Autre
    Mijnenergie.be is de eerste online-prijsvergelijker erkend door de CREG

    Mijnenergie.be is de eerste vergelijker van energieprijzen in België die erkend werd door de CREG. In juli 2018 paste de CREG zijn…

    4 min.
    Meer lezen
    Stijging van de energieprijzen: leveranciers trekken hun contract met vast tarief in
    Energiemarkt
    Stijging van de energieprijzen: leveranciers trekken hun contract met vast tarief in

    Op 30 september 2021 was het hoge woord eruit: gezien de ongeziene stijging van de energieprijzen besloten bepaalde leveranci…

    3 min.
    Meer lezen
    Een vast of variabel energiecontract kiezen in 2025?
    Prijzen en facturen
    Een vast of variabel energiecontract kiezen in 2025?

    2024 kenmerkte zich door forse prijsschommelingen in de energiemarkt, en een aanzienlijke kloof tussen vaste en variabele tarieven…

    3 min.
    Meer lezen
    Meterstanden doorgeven? 6 belangrijke tips!
    Verbruik en advies
    Meterstanden doorgeven? 6 belangrijke tips!

    Beschik je al over een digitale meter? Zo ja, dan kan je distributienetbeheerder de meterstand vanop afstand opnemen. Heb je nog e…

    10 min.
    Meer lezen