Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

  • |
  • 16 januari 2024
  • |
  • Laatste update op 26 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.

EnergieleverancierKlachtenindicator Q4 2023Klachtenindicator Q1 2024Evolutie
Ecopower5 sterren5 sterren=
EBEM 5 sterren5 sterren=
Energie.be5 sterren5 sterren=
Bolt Energie5 sterren4 sterren-1
Dats 245 sterren4 sterren-1
Octa+4 sterren3 sterren-1
Luminus4 sterren3 sterren-1
Engie4 sterren3 sterren-1
Eneco3 sterren2 sterren-1
Mega 2 sterren2 sterren=
Elegant3 sterren1 ster-2
TotalEnergies 1 ster1 ster=

De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    Sociale tarieven voor elektriciteit en gas stijgen opnieuw
    Prijzen en facturen
    Sociale tarieven voor elektriciteit en gas stijgen opnieuw

    De sociale tarieven stijgen voor het derde trimester van 2022  gemiddeld met 7,4 % voor elektriciteit en met 8,7 % voor aardgas. N…

    1 min.
    Meer lezen
    Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen
    Energiemarkt
    Wanneer de wind waait en de elektriciteitsprijzen doet dalen

    De brutoprijzen voor elektriciteit zijn in het weekend van 7-8 december 2019 opmerkelijk gezakt, wat op sommige momenten zelf…

    3 min.
    Meer lezen
    Steden en gemeenten schakelen over van arm naar rijk gas
    Energiemarkt
    Steden en gemeenten schakelen over van arm naar rijk gas

    De voorbije maanden schakelden almaar meer steden en gemeenten over van arm op rijk gas. Bij heel wat lokale besturen staat de oms…

    Meer lezen
    Nog 100 dagen uitstel digitale meter mogelijk: Fluvius benadert doelgroep niet actief
    Meters
    Nog 100 dagen uitstel digitale meter mogelijk: Fluvius benadert doelgroep niet actief

    Eigenaars van zonnepanelen en een terugdraaiende teller die hun installatie voor 2021 lieten keuren, kunnen de plaatsing v…

    3 min.
    Meer lezen