Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

  • |
  • 16 januari 2024
  • |
  • Laatste update op 26 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.

EnergieleverancierKlachtenindicator Q4 2023Klachtenindicator Q1 2024Evolutie
Ecopower5 sterren5 sterren=
EBEM 5 sterren5 sterren=
Energie.be5 sterren5 sterren=
Bolt Energie5 sterren4 sterren-1
Dats 245 sterren4 sterren-1
Octa+4 sterren3 sterren-1
Luminus4 sterren3 sterren-1
Engie4 sterren3 sterren-1
Eneco3 sterren2 sterren-1
Mega 2 sterren2 sterren=
Elegant3 sterren1 ster-2
TotalEnergies 1 ster1 ster=

De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    I want to calculate how much I can save on my energy bill

    Locality

    Meer lezen op onze blog

    Meer controle op energietarieven: ombudsman pleit voor vangnet
    Prijzen en facturen
    Meer controle op energietarieven: ombudsman pleit voor vangnet

    Eric Houtman, federaal ombudsman voor energie, pleit voor een betere consumentenbescherming door middel van een zogenaamd vangnetm…

    3 min.
    Meer lezen
    Vlaanderen bouwde in 2021 57 nieuwe windturbines
    Technologie en milieu
    Vlaanderen bouwde in 2021 57 nieuwe windturbines

    In Vlaanderen werden dit jaar 57 nieuwe windturbines gebouwd, samen goed voor een aangroei in vermogen van 206 MW. Het tot…

    Meer lezen
    Hoe verwarm je het zwembad op een (energie)zuinige manier?
    Verbruik en advies
    Hoe verwarm je het zwembad op een (energie)zuinige manier?

    Een eigen zwembad staat voor verfrissing en ontspanning in je tuin. Ook op een minder warme dag wil je genieten van zalig …

    Meer lezen
    Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas
    Energiemarkt
    Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

    De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. …

    2 min.
    Meer lezen