
Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator
Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.
| Energieleverancier | Klachtenindicator Q4 2023 | Klachtenindicator Q1 2024 | Evolutie |
| Ecopower | 5 sterren | 5 sterren | = |
| EBEM | 5 sterren | 5 sterren | = |
| Energie.be | 5 sterren | 5 sterren | = |
| Bolt Energie | 5 sterren | 4 sterren | -1 |
| Dats 24 | 5 sterren | 4 sterren | -1 |
| Octa+ | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Luminus | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Engie | 4 sterren | 3 sterren | -1 |
| Eneco | 3 sterren | 2 sterren | -1 |
| Mega | 2 sterren | 2 sterren | = |
| Elegant | 3 sterren | 1 ster | -2 |
| TotalEnergies | 1 ster | 1 ster | = |
De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Eric Houtman, federaal ombudsman voor energie, pleit voor een betere consumentenbescherming door middel van een zogenaamd vangnetm…

In Vlaanderen werden dit jaar 57 nieuwe windturbines gebouwd, samen goed voor een aangroei in vermogen van 206 MW. Het tot…

Een eigen zwembad staat voor verfrissing en ontspanning in je tuin. Ook op een minder warme dag wil je genieten van zalig …

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. …